La transferencia de los procesos de investigación en CSCL a las dinámicas de formación. Un análisis de un caso en la Universidad de Valladolid.

  1. Rubia Avi, Bartolomé
  2. Jorrín Abellán, Iván M.
  3. Dimitriadis Damoulis, Ioannis
Zeitschrift:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Datum der Publikation: 2014

Ausgabe: 13

Nummer: 1

Seiten: 25-35

Art: Artikel

Andere Publikationen in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Zusammenfassung

In this paper, we present an analysis of the differences between status of the educational and technological development, as well as the advances in the field of educational technology in higher education with special emphasis on Spanish universities. The global viewpoint and the recent work on CSCL (Computer Supported Collaborative Learning), of the research group GSIC/EMIC at the University of Valladolid (UVA), has motivated the definition of a framework on the design, implementation, analysis and regulation, as well as the evaluation of the lifecycle of collaborative educational process based on technology. Such a proposal establishes a series of requirements, which are considerably separated from the classical approaches adopted by the university institutions. In this document, we suggest a change towards collaboration, supported by the implementation of new pedagogical models and resources.

Bibliographische Referenzen

  • Alario-­Hoyos, C., Bote­-Lorenzo, M.L., Gómez­-Sánchez, E., Asensio-­Pérez, J.I., Vega­-Gorgojo, V., & Ruiz-­Calleja, A. (2013). GLUE!: An  Architecture   for   the   Integration   of   External   Tools   in  Virtual   Learning   Environments.  Computers  & Education, 60(1), 122­-137.
  • Barkley, E.F. et al. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
  • Bruner, J. S. (1960). The process of education. Cambridge: Harvard University Press.
  • Dillenbourg, P. (1999). Introduction: What do you mean by «collaborative learning»? En P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: Cognitive and computational approaches (pp. 1-1­9). Amsterdam: Pergamon.
  • Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. D. (2006). Computer­Supported Collaborative Learning. En R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 409-­425). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gómez Sánchez, E., Bote Lorenzo, M.L., Jorrín Abellán, I.M., Vega Gorgojo, G., Asensio Pérez, J.I., Dimitriadis, Y. (2009). Conceptual framework for design, technological support and evaluation of collaborative learning. International Journal of Engineering Education. 25(3), 557-­568.
  • Habermas, Jürgen (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus
  • Hernández-­Leo, D., Villasclaras-­Fernández, E., Asensio-­Pérez, J.I.,  Dimitriadis,  Y., Jorrín-­Abellán, I.M., Ruiz-­Requies,  I., Rubia-­Avi,  B.   (2006) COLLAGE: A collaborative  Learning  Design editor  based on patterns.  Journal  of  Educational Technology & Society, 9(1), 58-­71.
  • Johnson, D. & Johnson, R. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
  • Jorrín Abellán I.M., Dimitriadis Damoulis, Y., Rubia Avi, B., Anguita Martinez, R., Ruiz Requies, I. (2006). A new formative pedagogical  model  emerged  from the  experience  applicable   to  engineering  courses  based on  CSCL.  Frontiers   in Education Conference, 36th Annual, 7­-12
  • Jorrín Abellán, I. (2006). Perfil Formativo generado en los entornos CSCL. Un estudio de Caso. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid.
  • Jorrín Abellán, I.M, Rubia Avi, B., García Pérez, V. (2006): Bersatide: una herramienta web para generar diseños educativos basados en los principios del CSCL. RELATEC ­ Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5(2), 77­-96
  • Jorrín­-Abellán,   I.,   Rubia­-Avi,   B.,  Anguita-­Martínez,   R.,  Gómez­-Sánchez,   E.,  &  Martínez­-Mones,  A.   (2008).   Bouncing Between the Dark and Bright Sides: Can Technology Help Qualitative Research?. Qualitative Inquiry, 14(7), 1187-­1204.
  • Jorrín­-Abellán,   Iván M.  (2009).  ¿Evaluando o Bordando Retales?  Un modelo de Evaluación Receptivo Centrado en el Evaluando para escenarios CSCL. REIFOP, 12(4), 25­-37.
  • Koschmann, T. (1996). Theory and Practice of an Emerging Paradigm. Mahwah, N.J. Lawrence: Erlbaum.
  • Martinez Mones, A., Dimitriadis Damoulis,  Y., Gomez­Sanchez, E., Rubia Avi, B., Jorrín Abellán, I.M. (2006). Studying participation networks in collaboration using mixed methods. International Journal of Computer­Supported Collaborative Learning, 1(3), 383-­408.
  • Muñoz-­Cristóbal, J.A., Prieto­-Santos, L.P., Asensio-­Pérez, J.I., Jorrín-­Abellán, I.M.,Dimitriadis, Y. (2012). Orchestrating TEL situations across spaces using Augmented Reality through GLUE!­PS AR. Bulletin of the IEEE Technical Committee on Learning Technology, 14(4).
  • Dillenbourg,   P.,   Järvelä,   S.,   &   Fischer,   F.   (2009).   The   Evolution   of   Research   on  Computer­Supported  Collaborative Learning. From Design to Orchestration. En N. Balacheff (Ed.), Technology­enhanced learning: principles and products (pp. 3­19). London: Springer.
  • Prieto, L. P., Villagrá­Sobrino, S., Jorrín­Abellán, I. M., Martínez­Monés, A., & Dimitriadis, Y. (2011). Recurrent routines: Analyzing and supporting orchestration in technology­enhanced primary classrooms. Computers & Education, 57(1), 1214­1227. doi:10.1016/j.compedu.2011.01.001
  • Rubia Avi, B., Jorrín Abellán, I.M. Dimitriadis Damoulis, Y. (2004). Una experiencia de formación colaborativa y práctica real entre la Universidad y un centro educativo generando un espacio CSCL.  Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa­RELATEC, 3(1), 277-­290.
  • Ruíz Requies, I. (2009). El desarrollo de competencias en la Formación Inicial del Profesorado en Tecnología Educativa: Análisis de los diseños educativos CSCL a partir de un Estudio de Caso Múltiple. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid.
  • Skinner, B. F. (1979). Tecnología de la Enseñanza. Barcelona: Labor. 
  • Stenhouse, L. (1975). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Heinemann
  • Villasclaras Fernández, E.D.,  Hernández Gonzalo, J.A.,  Hernández Leo, D.,  Asensio Pérez, J.I.,  Dimitriadis Damoulis, Y., Martínez Monés, A. (2009). Instance Collage: A Tool for the Particularization of Collaborative IMS­LD Scripts Special Issue on New Directions in Advanced Learning Technologies. Educational Technology & Society. 12(4):56­-70. 
  • Villasclaras-­Fernández, E. D., Hernández-­Leo, D., Asensio-­Pérez, J. I., & Dimitriadis, Y. (2009). Incorporating assessment in a   pattern­based   design   process   for   CSCL   scripts.  Computers   in   Human   Behavior,   25(5),   1028-­1039. doi:10.1016/j.chb.2009.01.008
  • Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Paidós.