"Inter humum caelumque"relatos y ajuares: el patrimonio cultural del pueblo vacceo a través del Programa Pintia de Innovación Educativa del Colegio Safa-Grial
ISSN: 1577-0338, 2445-2866
Year of publication: 2017
Issue: 40
Pages: 113-133
Type: Article
More publications in: Pulso: revista de educación
Abstract
The Pintia Program for Educational Innovation is a project that emerged from the collaboration between the Centro de Estudios Vacceos Federico Wattenberg of the University of Valladolid and the Safa-Grial High School. Its aim is to study and visualize the Vaccean culture present in the Pintia archaeologic site (Padilla de Duero, Valladolid) through a complex set of educational activities. This article deals with the study of those that compose the Inter humum caelumque corpus, the purpose of which is the recovery of the Vaccean intangible heritage through processes of identification. The methodology used for this purpose is based on an autoethnographic account of the project, which comes from the case study presented by the author in his doctoral thesis: Autoetnographic mapping of a genealogy of heritage education programs from the perspective of project-based learning and action research (de Castro, 2016). Conclusions include the validation of identity processes to address the study of curricular contents in Secondary Education and their ability to produce meaningful learning through research methodology based on the arts.
Bibliographic References
- Barragán Rodríguez, J.M. (2005). Educación artística, perspectivas críticas y práctica educativa. En Marín Viadel, R. (Coord.) Investigación en educación artística: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y culturas visuales (pp. 43-80). Granada: Universidad de Granada.
- Cabrerizo, M., García Rubio, C. y Peral, D. (2015). Programa Pintia de Innovación Educativa. Arqueología introspectiva: descubridores de nuevos tesoros. En Fontal, O., García Ceballos, S. e Ibáñez, A. (Coords.),Educación y patrimonio: visiones caleidoscópicas (pp. 53-60). Gijón: Trea.
- Calaf, R. (2009).Didáctica del patrimonio. Epistemología, metodología y estudio de casos. Gijón: Trea.
- de Castro, P. (2015). Programa Pintia de Innovación Educativa. Los procesos de identización como agentes del estudio del patrimonio material e inmaterial. En O. Fontal, S. García Ceballos y Á. Ibáñez (Coords.), Educación y patrimonio: visiones caleidoscópicas (pp. 33-52). Gijón: Trea.
- de Castro, P. (2016). Cartografía autoetnográfica de una genealogía de programas de educación patrimonial desde la perspectiva del aprendizaje basado en proyectos y la investigación-acción. Tesis doctoral inédita. Universidad de Valladolid.
- de Castro, P. y Díez, T. (2010 ) Programa Pintia de Innovación Educativa. Vaccea, 3, 51-56.
- Dewey, J. (1948). La experiencia y la naturaleza. México: Fondo de Cultura Económica.
- Efland, A. Freedman, K. Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidós.
- Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: teoría y práctica para el aula, el museo de Internet. Gijón: Trea.
- Fontal, O. (2015). La educación patrimonial. Del patrimonio a las personas. Gijón: Trea.
- Fontal, O., García Ceballos, S. e Ibáñez, A. (Coords.). (2015).Educación y patrimonio: visiones caleidoscópicas. Gijón: Trea.
- Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Río de Janeiro: Paz e Terra.
- Gardner, H. (1987). La teoría de las inteligencias múltiples. México:, Fondo de Cultura.
- Gómez Redondo, M.C. (2013). Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo: diseño de un artefacto educativo para la identización. Tesis doctoral inédita. Universidad de Valladolid.
- Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. EnEducatio Siglo XXI, 26, 85-118
- Marín Viadel, R. (2011). Las Metodologías Artísticas de Investigación y la Investigación Educativa Basada en las Artes Visuales (sobre el paisaje de la Depresión Cuadrada de Bruce Nauman). En J. Roldán y R. Marín Viadel (Coords.), Metodologías artísticas de investigación en educación (pp. 14-39). Málaga: Ediciones Aljibe.
- Miralles Martínez, P., Molina Puche, S. y Ortuño Molina, J. (2011). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 29 (1), 149-173.
- Sanz Mínguez, C. (2011) Premios Vaccea. Segunda edición, 2010. Vaccea, 4, 46-47.
- Sanz Mínguez, C., Romero Carnicero, F., Górriz Gañán, C. y De Pablo Martínez, R. (2009). El vino y el banquete en la Ribera del Duero durante la Protohistoria. Vaccea. Monografías, 3. Valladolid: Centro de Estudios Vacceos Federico Wattenberg. Universidad de Valladolid.
- Sanz Mínguez, C. y Romero Carnicero, F. (Eds.) (2007). En los extremos de la región Vaccea. León.
- Sanz Mínguez, C. y Velasco Vázquez, J. (Eds.) (2003). Pintia. Un oppidum en los confines orientales de la región vaccea. Valladolid: Universidad de Valladolid.
- Goetz, J.P. y LeCompte M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
- Sopeña Genzor, G. y Ramón Palerm, V. (2002). Claudio Eliano y el funeral descarnatorio en Celtiberia: Reflexiones críticas a propósito de Sobre la naturaleza de los animales, X, 22. Paleohispánica, 2, 227-269.
- Suárez Pazos, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1) 40-56.
- Torregrosa, A. y Falcón, M. (2013). Patrimonios instintivos. En Huerta, R. y de la Calle, R. (Eds.). Patrimonios migrantes (pp. 125-132). Valencia: Universidad de Valencia
- Vallés Villanueva, J. y Vayreda Puigbert, M. (2008). Experiencias en la educación del patrimonio. construyendo puentes para un futuro inclusivo. En Bitartean (Coords.),Patrimonio y sociedad. Aprendiendo con arte (pp. 69-84). Pamplona: Cederna-Garalur.