Reflexiones para la introducción de Colaboración y Gamificación en MOOC
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Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1695-288X
Año de publicación: 2019
Volumen: 18
Número: 1
Páginas: 163-174
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Resumen
MOOCs (Massive Open Online Courses) have significantly disrupted Higher Education. Usually, these online courses offer universal access to learning, generating new challenges regarding the form they are taught and the pedagogical approaches used. In fact, despite the benefits of MOOCs in Higher Education (e.g. ubiquitous and free access to learning), these courses are frequently critized due to their content-based teaching models. Therefore, the application of strategies promoting active learning is presented as a potential technique to change these models and to improve the student participation and dropout rates. This paper reflects on the potential benefits of gamification and collaboration to enhance and motivate student involvement in MOOCs. To this end, a Design-Based Research (DBR) methodology has been applied aiming to show evidence of these pedagogical innovations in three MOOCs carried out by the University of Valladolid (Spain). The outcomes of this process show the potential benefits of gamification and collaboration in MOOCs when taking into account some concrete aspects during the design and/or co-design of the courses.
Información de financiación
Esta investigación ha sido parcialmente financiada por el proyecto VA257P18 de la Junta de Castilla y León, con cofinanciación FEDER; dos proyectos TIN2014-53199-C3-2-R; TIN2017-85179-C3-2-R de la Agencia Estatal de Investigación (AEI), con cofinanciación FEDER; y el proyecto 588438-EPP-1-2017-1-EL-EPPKA2-KA de la Comisión Europea. Los autores agradecen el apoyo de las personas que forman parte del grupo de investigación GSIC-EMIC.Financiadores
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Junta de Castilla y León
Spain
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FEDER
- VA257P18
- TIN2014-53199-C3-2-R
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AEI
Spain
- TIN2014-53199-C3-2-R
- TIN2017-85179-C3-2-R
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