Cuando los otros importantes eran siempre "ellas"

  1. Alario Trigueros, Maria Teresa 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Arenal: Revista de historia de las mujeres

ISSN: 1134-6396 2792-1565

Year of publication: 2019

Issue Title: Los exilios de la mujeres

Volume: 26

Issue: 2

Pages: 575-605

Type: Article

DOI: 10.30827/ARENAL.VOL26.NUM2.575-605 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Arenal: Revista de historia de las mujeres

Abstract

Chadwick and Courtivron analyzed in their work The others important the creative space generated between those artists who were couple. Facing the traditional historiography where the creativity was described as the individual lonely battle (usually a man), these women researchers considered that in couple artists the interrelations of their lives and work will make the influence to be mutual. Nevertheless, the work of the woman artist is still being interpreted as dependent of the male part of the couple.In the Spanish contemporary Art History this situation was emphasized as the consequence of the sociocultural conditions of the Francoist Period, in which names as Magda Bolumar were made invisible, although this happens further than this chronological period affecting even to 21st Century artists as Patricia Gadea.

Bibliographic References

  • ALARIO TRIGUEROS, Teresa: Arte y feminismo. San Sebastián. Editorial Nerea, 2008.
  • ALARIO TRIGUEROS, Teresa: “Tejer y narrar en la plástica española contemporánea”. En PULEO, Alicia (coord.): Ecología y género en diálogo interdisciplinar. Madrid, Editorial Plaza y Valdés, 2015, pp. 241-262.
  • AVIA, Amalia: De puertas adentro: Memorias. Madrid, Taurus, 2004.
  • BOZAL, Valeriano: Arte del siglo XX en España (T. 2). Madrid, Espasa Calpe, 1995.
  • CALVO SERRALLER, Francisco: España medio siglo de arte de vanguardia 1939-1985. Madrid, Fundación Santillana, Ministerio de Cultura. 1985.
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihàly: Creatividad, el fluir y la psicología del descubrimiento y de la invención. Madrid, Paidós, 1998.
  • CHADWICK, Whitney y COURTIVRON, Isabelle: Los otros importantes. Creatividad y relaciones íntimas. Valencia, Cátedra, 1994.
  • DOMÍNGUEZ, Susana: “Relaciones entre el arte y la información. El caso del realismo madrileño”. Revista Latina de Comunicación Social, 21 (septiembre 1999).
  • GREER, Germaine: La carrera de obstáculos. Vida y obra de las pintoras antes de 1950. Madrid, Ediciones Bercimuel, 2005.
  • GUILLÉN, Esperanza: Retratos del genio. Culto a la personalidad artística en el siglo XIX. Madrid, Cátedra, 2007.
  • LÓPEZ, Pilar: Mujeres españolas en las artes plásticas. Madrid, Síntesis, 2003.
  • LÓPEZ, Pilar, “Artistas españolas en la dictadura de Franco (1939-1975)”. Espacio, Tiempo, Forma, 3 (2015).
  • MARZO, José Luis y MAYAYO, Patricia: Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid, Cátedra, 2015.
  • MOLINOS NAVARRO, Natalia: “Juana Francés siempre a la vanguardia. Sus etapas artísticas” Archivo de arte valenciano, 92 (2011) 387-400.
  • MOLINOS NAVARRO, Natalia: “Juana Francés. Una vocación, una pasión”. En VV. AA.: Catálogo de Juana Francés. Zaragoza, IAACC Pablo Serrano. Gobierno de Aragón, 2012, pp. 11-48.
  • POPOPVICI, Cirilo: J. Francés. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1976.
  • TORRENTE, Virginia et al.: Patricia Gadea. Atomic Circus. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2014.
  • TUSELL, Javier: “Compañeros en Madrid: Anatomía de un grupo generacional”. En VV. AA.: Otra realidad. Compañeros en Madrid. Madrid, Caja Madrid. Fundación Humanismo y Democracia, 1992.
  • CAÑAS, Dionisio: “Patricia Gadea, entre la luz y la muerte”. Fronterad Revista Digital, 27-12-2012. (Consultado el 20 de enero 2017).
  • ESTRUJENBANK: http://www.estrujenbank.com.es/biografia.htm (Consultado el 20 de diciembre de 2016).
  • LÓPEZ-FERNÁNDEZ. CAO, Marián: “Del mito de la creatividad pura a un enfoque sistémico , Web m-arte y cultura visual, 2014. http://www.m-arteyculturavisual.com/2012/10/15/del-mito-de-lacreatividad-pura-a-un-enfoque-sistemico-de-genero-en-la-construccion-de-la-persona-creadora/ (Consultado el 1 de julio de 2016).