Estudiantes universitarios descubren redes sociales y edublog como medio de aprendizaje
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1138-2783
Year of publication: 2020
Issue Title: Monográfico. Aprendizaje-Servicio y tecnologías digitales: Un desafío para los espacios virtuales de aprendizaje
Volume: 23
Issue: 1
Pages: 223-239
Type: Article
More publications in: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia
Abstract
Among the challenges considered easy to address according to the NMC Horizon Report 2018 are digital literacy and the combination of formal and informal learning. The university students belong mostly to the Millennials and Z generations, and they are supposed to have a greater capacity for self-learning from the Internet. The aim is intended to identify the profile of internet use by digital native nursing students and degree of satisfaction generated by the use of an educational blog. An anonymous and voluntary questionnaire was administered to 1st and 2nd year students of the Degree in Nursing of the University of Valladolid during the 2017-18 academic year. It is a descriptive cross-sectional study. 91,6% (n = 225) of the enrolled students participated. 74,7% did not know LinkedIn. Google+ was the most widely-used academic tool, followed by Twitter. More than 80% had mid-level knowledge of Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram and Moodle. The advanced knowledge possessed about Instagram stands out. 48% had no or low knowledge about using blogs. The satisfaction of the students who used this educational blog Edublog Enfermería earned an overall score of 8,04 (±1,37) out of 10. Students use social networks as a means of communication and not for academic purposes. The scarce knowledge about the use of blogs and the high satisfaction reported about their use indicates the need to strengthen these tools. Blogs and social networks can be useful to provide digital to nursing students achieving continuous and updated learning.
Bibliographic References
- Adams, S., Brown, M., Dahlstrom, E., Davis, A., DePaul, K., Diaz, V., y Pomerantz, J. (2018). NMC Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. Louisville: EDUCAUSE. Recuperado de https://library.educause.edu/~/media/files/library/2018/8/2018horizonreport.pdf
- Aguaded, J., López, E., y Alonso, L. (2010). Teacher Training and Social Software. Estudios sobre Educación, 18, 97-114. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/9822/2/ESE_18_5.pdf
- Alonso, G. (27 de abril de 2016). Millennials y Generación Z: El gran reto de la educación [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://gonzalo-alonso.com/millennials-y-generacion-z-el-gran-reto-de-la-educacion/
- Anderson, S. (2010). Reflective Journaling 2.0: Using Blogs to Enhance Experiential Learning. Journal of Nursing Education, 49(10), 596-596. doi:10.3928/01484834-20100921-02
- Begazo, J. D., y Fernández, W. (2015). Los millennials peruanos: características y proyecciones de vida. Gestión en el Tercer Milenio, 18(36), 9-15. Recuperado de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/11699
- Bernal, R. M. (2015). Herramientas telemáticas para la comunicación educativa: Catalogación, análisis y posibilidades de uso de los blogs (Tesis doctoral inédita). Universidad de Murcia, Murcia.
- Bloomfield, J. G., Cornish, J.C., Parry, A. M., Pegram, A., y Moore, J. S. (2013). Clinical skills education for graduate-entry nursing students: Enhancing learning using a multimodal approach. Nurse Education Today, 33(3), 247-252. doi: 10.1016/j.nedt.2011.11.009
- Bongarrá, A. C. (2011). Docentes de la “Generación Y”. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 12(15), 169-173. Recuperado de https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_publicacion.php?id_libro=269
- Borrás. O. (29 de abril de 2015). Aplicación de las redes sociales en la enseñanza. Web 2.0 o web social [Archivo de video]. Recuperado de https://youtu.be/eTwk7Vl_VHU
- Carley, S., Beardsell, I., May, N., Crowe, L., Baombe, J., Grayson, A., … Body, R. (2018). Social-media-enabled learning in emergency medicine: A case study of the growth, engagement and impact of a free open access medical education blog. Postgraduate Medical Journal, 94(1108), 92-96. doi: 10.1136/postgradmedj-2017-135104
- Carrillo, R. L., y Guzmán, A. (2019). Plan estratégico de tecnologías de la información como estrategia universitaria. Avances de investigaciones Grupo Sinergia Digital, 1(1), 61-75. Recuperado de https://uniasturias.edu.co/avances-investigaciones-grupo-sinergia-digital/
- Carroll, C. L., Bruno, K., y vonTschudi, M. (2016). Social Media and Free Open Acces. Medical Education: The Future of Medical and Nursing Education?. American Journal of Critical Care, 25(1), 93-96. doi: 10.4037/ajcc2016622
- Cortés, L. C. (2019). El aprendizaje en línea. Una motivación. Revista iberoamericana de producción académica y gestión educativa, 6(11), 1-8. Recuperado de http://pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/789
- Citrome, L. (2015). My two favourite professional social networking sites: LinkedIn and ResearchGate - how they can help you, or hurt you. International Journal of Clinical Practice, 69(6), 623-625. doi:
- ijcp.12681
- Dapia, M., y Escudero, R. (2014). Aprendizaje colaborativo para el uso mediante el edublog en la enseñanza universitaria. Valoración de una experiencia. Enseñanza y Teaching, 32(2), 53-72. doi: 10.14201/et20143215372
- Dowling, C. (2015). The Connected Generation. Recuperado de https://www.huffpost.com/entry/the-connected-generation_b_6117108
- Durán, J. (2011). La contribución del edublog como estrategia didáctica. Electronic Journal of Research in Educational of Psychology, 9(23), 331-355. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2931/293122834016.pdf
- Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M.P. (2016). Certificación de la competencia TIC del profesorado universitario: Diseño y validación de un instrumento. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 527-556. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000200527&lng=es&tlng=es
- Eger, L., Klement, L., Tomczyk, L., Pisonova, M., y Petrova, G. (2018). Different user groups of university students and their ict competence: evidence from three countries in central Europe. Journal of Baltic Science Education, 17(5), 851-866. Recuperado de http://www.scientiasocialis.lt/jbse/?q=node/708
- Esteve, F., Gisbert, M., y Lázaro, J. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación?. Perspectiva Educacional, 55(2), 38-54. doi: 10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
- FINE- Europe. (2016). European Federation of Nurse Educators (FINE). Recuperado de http://www.fine-europe.eu/
- Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T.,… Zurayk, H. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, 376(9756), 1923-1958. doi: 10.1016/S0140- 6736(10)61854-5
- García-Álvarez de Toledo, J. y Fernández-Sánchez, R. (2011). Difusión y divulgación científica en internet. (G. d. Asturias, Ed.). Asturias: Cienciatec. Recuperado de http://blogs.ujaen.es/cienciabuja/wp-content/uploads/2013/06/Difusion-y-divulgacion-cientifica-en-Internet.pdf
- Grassley, J. S. y Bartoletti, R. (2009). Wikis and blogs: Tools for online interaction. Nurse Educator, 34(5), 209-213. doi: 10.1097/NNE.0b013e3181b2b59b
- Johnson, L., Adams, S., Cummins, MGree., Estrada, V., Freeman, A., y
- Hall, C. (2016). NMC Horizon Report 2016 Higher Education. Austin, Texas: The New Median Consortium. Recuperado de http://cdn.nmc.org/media/2016-nmc-horizon-report-he-EN.pdf
- Kung, Y. (2014). Characteristics of nurses who use social media. Computers, Informatics, Nursing, 32(2), 64-72. doi: 10.1097/CIN.0000000000000033
- Levis, D. (2011). Redes educativas 2.1. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 7-24. doi: 10.7238/rusc.v8i1.965
- López, E. (2009). Innovar con blogs en aulas universitarias. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 14, 1-6. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/dim/article/viewFile/138946/189993
- Magg, M. (2005). The potential use of "blogs" in nursing education. Computers, Informatics, Nursing, 23(1), 16-24. doi: 10.1097/00024665-200501000-00005
- Mavrou, K., y Loizou-Raouna, M. (2017). Digital Skills Development and ICT in Inclusive Education: Experiences from Cyprus Schools. Studies in health technology and informatics, 242(1), 828-835. doi: 10.3233/978-1-61499-798-6-828
- Mayol, J. (2016). La integración del flujo de la tecnología en el flujo del trabajo del profesional sanitario. Recuperado de http://www.comparteinnovacion.philips.es/entornos-saludables/articulos/la-integracion-de-la-tecnologia-en-el-flujo-de-trabajo-del-profesional-sanitario-parte-1
- Molona, P., Valenciano, J., y Valencia-Peris, A. (2015). Los blogs como entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 26, 15-31. doi: 10.5209/rev_RCED.2015.v26. 43791
- Net-Learning (29 de junio de 2016). Webinar Millennials y GenZ: Un desafío para el mundo educativo y laboral [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=HZA0b7LxoD4
- ONTSI (2016). Los ciudadanos ante la e-sanidad. Ministerio de Industria, Energía y Turismo. Madrid: Ministerio de industria, energía y turismo, Gobierno de España. Recuperado de http://www.ontsi.red.es/ontsi/sites/ontsi/files/los_ciudadanos_ante_la_e-sanidad.pdf
- Ortega, I., y Soto, I. (2016). Las universidades y la Generación Z [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://www.universidadsi.es/las-universidades-la-generacion-z/
- Papastavro, E., Hamari, L., Fuster, P., Istomina, N., y Salminen, L. (2016). Using blogs for facilitating and connecting nurse educator candidates. Nurse Education Today, 45(1), 35-41. doi: 10.1016/j.nedt.2016.06.004
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 9(5), 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816
- Prensky, M. (2006). Learning in the Digital Age. Educational Leadership, 63(4), 8-13. Recuperado de http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/dec05/vol63/num04/Learning-in-the-Digital-Age.aspx
- Real Academia Española. (2016). Diccionario de la lengua española (23.a ed.). Recuperado de http://www.rae.es/rae.html
- Redacción Médica. (16 de junio de 2016). De la consulta de enfermería al estrellato en la red. Recuperado de http://www.redaccionmedica.com/la-revista/reportajes/de-la-consulta-de-enfermeria-al-estrellato-en-la-red-5190
- Santillán, A., Cornejo, C., y Ausín, S. (2012). Facebook pages for the broadcasting of media on evidenced-based nursing. Enfermería Global, 11(28), 82-89. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v11n28/en_docencia1.pdf
- Schmitt, T., Sims-Giddens, S., y Booth, R. (2012). Social media use in nursing education. The Online Journal of Issues in Nurse, 17(3), 2. doi: 10.3912/OJIN.Vol17No03Man02
- Shwu-Fen, C., Hsiu-Chuan, S., y Ean-Wen, H. (2017). The Application of Information and Communication Technology (ICT) in Nursing Education. Hu li za zhi The journal of nursing, 64(6), 5-11. doi:10.6224/JN.000077
- Skiva, D. (2011). Nursing Education 2.0: The Need for Social Media Policies for Schools of Nursing. Nursing Education Perspectives, 32(2), 126-127. doi: 10.5480/1536-5026-32.2.126
- Verdú, D. (03 de Mayo de 2015). La generación Z cambiará el mundo. El País. Recuperado de http://politica.elpais.com/politica/2015/05/02/actualidad/1430576024_684493.html
- Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., y Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Recuperado de: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101254/jrc101254_digcomp%202.0%20the%20digital%20competence%20framework%20for%20citizens.%20update%20phase%201.pdf
- Williams, J., y Jacobs, J. (2004). Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology, 20(2), 232-247. doi: 10.14742/ajet.1361