Los efectos del proceso Bolonia en el currículum de Relaciones Públicas. Análisis del estado de la cuestión.

  1. Ángeles Moreno
  2. Carrasco Campos, Angel
  3. Enric Saperas
Journal:
Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación

ISSN: 2695-5725

Year of publication: 2014

Issue Title: Las relaciones públicas para el cambio social

Issue: 14

Pages: 163-184

Type: Article

More publications in: Sphera publica: revista de ciencias sociales y de la comunicación

Abstract

The objective of this paper is to know through a systematic procedure the current state of undergraduate higher education on Public Relations in Spain. This study began in the framework of the ECOPSI programme, funded by UE, about the professional competences of public relations practitioners in Europe. Results at this paper began as a part of the benchmarking process of this programme and has being complemented with further content analysis. Results show that after Bolonia establishment, there is a obvious increase of qualifications for Public Relations and Strategic Communication education. The previously noticed subjection regarding to other contents is evidenced. Education in current undergraduate studies emphasises a noticeable range to the Public Relations professional performance, at expense of a theory and research projection.

Bibliographic References

  • Aldoory, L. y Toth, E. (2000). An Exploratory Look at Graduate Public Relations Education, Public Relations Review, 26(1), pp. 115-125.
  • Almansa, A. y Athaydes, A. (2012). "Los posgrados en relaciones públicas en las universidades españolas estudio sobre su situación y temáticas". Ordeix I Rigó, E. y Rom, J. (ccord.): La innovació en relaciones públiques. V Congrés Internacional d ´Investigació I Relaciones Públiques, pp. 315-330.
  • ANECA (20085). Libro blanco Títulos de Grado en Comunicación. URL: [http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf].
  • ANECA (2008). Guía para la elaboración de la Memoria para la solicitud de verificación de títulos oficiales (Grado Y Master). URL:[http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf]
  • Bentele, G., Großkurt, L. y Seidenglanz, R. (2009). Profession Pressesprecher 2009 €“ Vermessung eines Berufsstandes. Berlin, Germany: Helios.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press: New York.
  • Brody, E.W. (1985). What Ought To Be Taught Students of Public Relations?, Public Relations Quarterly, Spring 1985, pp. 6-9.
  • Caldevilla, D. y Solano, L. F. (2011): "Modelo de practicum para la docencia de RRPP". Fernández, A. B. y García, F.: VI Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Madrid: Icono 14, pp. 60-78.
  • Cole, R.T., Hembroff, L.A. & Corner, A.D. (2009). National Assessment oft he Perceived Writing Skills of Entry-Level PR Practitioners, Journalism and Mass Communication Education, Spring 2009, pp. 10-26.
  • Distaso, M.W., Stacks, D.W. Y Botan, C.H. (2009). ‘State of public relations education in the United States: 2006 report on a national survey of executives and academics’, Public Relations Review, 35(3), pp.254-269.
  • DSOJ (2010). DruÅ¡tvo Srbije za odnose s javnošću (2010, September). Istraživanje stanja PR struke u Srbiji. Beograd, Serbia: DruÅ¡tvo Srbije za odnose s javnošću.
  • García, M. T. y Fernández, M. (2007): "Las inteligencias multiples en los estudiantes de relaciones públicas". Las Relaciones Públicas en la Sociedad del Conocimiento. Actas del III Congreso Internacional de Investigación en Relaciones Públicas. Asociación de Investigadores en Relaciones Publicas (AIRP), pp. 415-436.
  • García, J. y Hellín, P. (2011). "La integración de la publicidad y las relaciones públicas en el Espacio Europeo de Educación Superior", VI Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Icono 14, nº Extra, pp. 96-106.
  • Gfk Gral Iteo (2005). October. Odnos Älanov do Slovenskega druÅ¡tva za odnose z javnostmi (PRSS). Ljubljana, Slovenia: GfK/PRSS.
  • González, S. (2011): "The Dircom in the scenary of convergence: keys for a transformation". Revista Internacional de Relaciones Púbicas, 2. Vol. 1, pp. 119-137.
  • Hernández, S., Losada, J. C., & Matilla, K. (2009). Las relaciones públicas y la comunicación corporativa en la oferta universitaria de postgrado del estado español: análisis sistemático y proyectivo y una iniciativa de observatorio del estado de la situación por parte de una asociación profesional, Razón Y Palabra, 14(70), 1-18.
  • Hon, L.C., Fitzpatrick, K.R. & Hall, M.R. (2004). Searching for "the Ideal" Graduate Public Relations Curriculum, Journalism and Mass Communication Educator, 59 (2), pp. 125-142.
  • HUOJ - HRVATSKA UDRUGA ZA ODNOSE S JAVNOŠĆU (2009). 5. Istraživanje HUOJ-a o stanju u odnosima s javnošću u RH €“ 2009. Recuperado el 23 de febrero de 2012 en URL: http://www.huoj.hr/aktivnosti-udruge-istrazivanja/5-istrazivanje-huoj-a-o-stanju-u-odnosima-s-javnoscu-u-rh-2009-hr239.
  • Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
  • Kerlinger, F. N. (2011). Foundations of behavioral research, 1986. New York, NY: Holt, Rinehart, and Winston.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.
  • Kruckeberg, D. (1998). The Future of PR Education: Some Recommendations. Public Relations Review, 24 (2), pp. 235-248.
  • Lalueza, F. (2010). "Lo que hay que tener. Estudio comparativo de las competencias requeridas al profesional de las Relaciones Públicas en el modelo formativo estadounidense y en el modelo formativo español post-Bolonia". En M.C. Carreton (coord.) La gestión de las Relaciones con los Públicos (pag. 135-154).
  • Martí, D. (2011). "Aprendizaje informal de comunicación. Alcance del aprendizaje informal en una material universitaria de comunicación en red social abierta". Fernández, A. B. y García, F.: VI Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Madrid: Icono 14, pp. 159-168.
  • Martínez, M. y Saperas, E. (2011). "Communication research in Spain, 1998-2007. An analysis of papers published in Spanish communication journals". Revista Latina de Comunicaión Social, 66, pp. 101-129.
  • Matilla, K. y Hernández, S. (2012a). "Bolonia Km. 0: los estudios universitarios de Relaciones Públicas del estado español en el curso 2009-10". Ordeix I Rigó, E. y Rom, J. (ccord.): La innovació en relaciones públiques. V Congrés Internacional d ´Investigació I Relaciones Públiques, pp. 315-330.
  • Matilla, K. y Hernández, S. (2012b): Bolonia 2º año: los estudios universitarios de Relaciones Públicas en Cataluña en el curso 2011-2012, Revista Internacional de Relaciones Públicas, 4(2), 247-276.
  • Matilla, K. y Hernández, S. (2011): "Bolonia primer año: los estudios universitarios de RRPP en Cataluña en el curso 2010-11". Fernández, A. B. y García, F.: VI Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Madrid: Icono 14, pp. 35-59.
  • Míguez, M. I. (2011): "La investigación sobre relaciones públicas en las revistas españolas de comunicación (2008-2010)". Fernández, A. B. y García, F.: VI Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Madrid: Icono 14, pp. 124-138.
  • Míguez, M.I. (2007). Análisis del uso de los conceptos de público, stakeholder y constituent en el marco teórico de las relaciones públicas. Zer: Revista de Estudios de Comunicacion, 12(23).
  • Moreno, A. (2004). "Spain". Ruler, B. V. Ruler and Vercic, D. (eds.), Public Relations and Communication Management in Europe. A Nation-by-Nation Introduction to Public Relations Theory and Practice Berlin: Mouton de Gruyter, pp. 393-412.
  • Moreno, A., Zerfass, A. y Navarro, C. (2012a). Tendencias de Comunicación en Europa. European Communication Monitor 2011. In VV.AA. Anuario de la Comunicación 2012. Madrid: Dircom.
  • Moreno, Á., Zerfass, A. Y Navarro, C. (2012b). La situación de los profesionales de relaciones públicas y comunicación estratégica en Europa y en España. Análisis comparado del European Communication Monitor 2009. Trípodos, Volumen Extra, 299-313.
  • Navarro, C., Moreno. A., & Zerfass, A. (2012). Análisis longitudinal de la profesión de Relaciones Públicas en España en los últimos cinco años (2007-2001). Anagramas, 10(20), pp. 53-66.
  • Puesto Base (2013). El sector de las Relaciones Públicas en España. Análisis Económico. Madrid: Torres y Carrera Consultores de Comunicación.
  • Puesto Base (2011). El sector de las Relaciones Públicas en España. Análisis Económico. Madrid: Torres y Carrera Consultores de Comunicación.
  • Rodriguez, J. And Hänninen, L. (2007). "Investigación y aplicación del método docente de proyecto social real en la enseñanza de las relaciones publicas". Las Relaciones Públicas en la Sociedad del Conocimiento. Actas del III Congreso Internacional de Investigación en Relaciones Públicas. Asociación de Investigadores en Relaciones Publicas (AIRP), pp. 437-453.
  • Szyszka, P., Schütte, D. & Urbahn, K. (2009). Public Relations in Deutschland. Eine empirische Studie zum Berufsfeld Öffentlichkeitsarbeit [public relations in Germany €“ an empirical study on the field of occupation in public relations]. Konstanz, Germany: UVK Verlagsgesellschaft.
  • Tench, R. y Moreno, A. (2013). "Competencies of EU communication practitioners: evaluation, audit and intervention". Paper presented at EUPRERA Annual Congress, Barcelona 3-5 October.
  • Tench, R., Zerfass, A., Verhoeven, P., Moreno, A., Okay, A. & VerÄiÄ, D. (2013). ECOPSI Benchmark Report. May 2013. Leeds, UK: Leeds Metropolitan University.
  • Todd, V. (2009). "PRSSA Faculty and Professional Advisors ´Perceptions of Public Relations Curriculum, Assessment of Students’ Learning, and Faculty Performance", Journalism and Mass Communication Educator, Spring 2009, pp. 71-90.
  • Vanslyke Turk, J., Botan, C. & Morreale, S.P. (1999). "Meeting Education Challenges in the Information Age". Public Relations Review, 25 (1), pp. 1-4.
  • Wright, D. K., & Turk, J. V. (2007). Public relations knowledge and professionalism: Challenges to educators and practitioners. In E.L. Toth (Ed.), The future of excellence in public relations and communication management: Challenges for the next generation Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, pp. 571 €“588.
  • Xifra, J., & Castillo, A. (2006). Forty Years of Doctoral Public Relations Research in Spain: A Quantitative Study of Dissertation Contribution to Theory Development. Public Relations Review, 32(3), 302 €“308.
  • Zamoum, K. (2013). Teaching crisis management in Arab universities: A critical assessment, Public Relations Review, 39, pp 47-54.
  • Zhang, A., Luo, Y. & Jiang, H. (2011). An inside-out exploration of contemporary Chinese public relations education, Public Relations Review, 37, pp. 513-521.