Análisis del discurso científico del cambio climático en la fotografía de El Mundo y El País
- García-Herrero, Ismael 1
- Navarro Sierra, Nuria 2
-
1
Universidad de Valladolid
info
-
2
Universidad Rey Juan Carlos
info
ISSN: 1578-8393
Datum der Publikation: 2020
Ausgabe: 20
Nummer: 3
Seiten: 371-384
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Área abierta
Zusammenfassung
The objective of this research is to know the main characteristics and functions that the photojournalistic image fulfills within the digital version in El País and El Mundo, and to explore the way in which these Spanish media frame their photographs in the news on climate change. The results indicate the predominance of the personification of climate change in foreign political leaders, with US President Donald Trump as the majority presence. Agency or archive photographs are the primary source of news and there is also a relationship between them and the news text. As more technical aspects, the primacy of cold colors over warm colors and a very similar qualitative treatment in the studied newspapers could be pointed out.
Bibliographische Referenzen
- Boykoff, M. T., & Boykoff, J. M. (2007). “Climate Change and Journalistic Norms: A case-study of US Mass-Media Coverage. Geoforum, 38(6), pp. 1190-1204. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2007.01.008
- Boykoff, M. T. (2009). “El caso del cambio climático. Los medios y la comunicación científica”. Infoamérica, 1, 117-127.
- Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3910914
- Cabeza, J., & Gómez, S. (2012). “El diseño de la realidad televisiva en el documental de naturaleza: El Hombre y la Tierra. Serie Venezolana” (Félix Rodríguez de la Fuente,1974). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18(1), pp. 275-291. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n1.39370
- Carvalho, A., & Burgess, J. (2005). “Cultural Circuits of Climate Change in UK Broadsheet Newspapers, 1985–2003”. Risk Analysis: An International Journal, 25(6), pp. 1457-1469. https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.2005.00692.x
- Corbett, J. B., Young, L. E., & Davis, B. L. (2009). “Teoría del conflicto e información sobre el cambio climático: interacción entre medios, ciencia, política, industria y audiencias”. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (1), pp. 5-23. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3907213
- Crutzen, P.J. and Stoermer, E.F. (2000) “The ‘Anthropocene’”. Global Change Newsletter, 41, 17-18. Recuperado de: http://www.igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf
- Doulton, H., & Brown, K. (2009). “Ten Years to Prevent Catastrophe? Discourses of Climate Change and International Development in the UK Press”. Global Environmental Change, 19(2), pp. 191-202. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2008.10.004
- Doyle, J. (2011): Mediating climate change. England: Ashgate Publishing Limited. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v29i55.7996
- Doyle, J. (2007). “Picturing the Clima(c)tic: Greenpeace and the Representational Politics of Climate Change Communication”. Science as Culture, vol 16 (jun.2007), no 2, pp.129-150. https://doi.org/10.1080/09505430701368938
- Duarte, C. M., Alonso, S., Benito, G., Dachs, J., Montes, C., Pardo Buendía, M., Valladares, F. (2006). Cambio Global. Impacto de la actividad humana sobre el sistema Tierra. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Recuperado de: http://aeclim.org/wp-content/uploads/2016/01/Cambio_global.pdf
- Fernández-Reyes, R. (2010). “Irrupción mediática y representación ideológica del cambio climático en España”. En Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1213
- Fernández-Reyes, R. (director), Mancinas-Chávez, R. (coordinadora) (2013), “Medios de comunicación y cambio climático”, Sevilla: Fénix editora.
- Recuperado de: https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/mini-portales tematicos/2013_Medios_de_Comunicación_y_Cambio_Climático_tcm30-70523.pdf
- Küpfer, N. (1991). “Esa caprichosa mirada”. Revista de la Universidad Católica de Chile, vol. 7, pp. 109-120. https://doi.org/10.7764/cdi.7.336
- Manzo, E. G. (2010). “Las teorías sociológicas de Pierre Bourdieu y Norbert Elias: los conceptos de campo social y habitus”. Estudios Sociológicos, pp. 383-409. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/598/59820673003.pdf
- Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J. y Navarro-Sierra, N. (2020). “Emociones y difusión de noticias sobre el cambio climático en redes sociales. Influencia de hábitos, actitudes previas y usos y gratificaciones en universitarios”. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 245-269. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1425
- World Meteorological Organization (2017). WMO Statement on the State of the Global Climate in 2016. Weather Climate Water. No. 1189. Switzerland. Recuperado de: https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=3414