Fuentes orales para el desarrollo de la empatía históricaun estudio en la formación del profesorado de Educación Infantil

  1. María Teresa Carril-Merino 1
  2. Beatriz Andreu-Mediero 2
  3. Mercedes de la Calle-Carracedo 1
  4. Esther López-Torres 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
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    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

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  2. 2 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
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    Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

    Las Palmas de Gran Canaria, España

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Journal:
Panta Rei: revista de ciencia y didáctica de la historia

ISSN: 1136-2464 2386-8864

Year of publication: 2020

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 155-184

Type: Article

DOI: 10.6018/PANTAREI.444771 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Sustainable development goals

Abstract

This paper presents a study carried out at the University of Valladolid (Spain) with students enrolled in the Early Childhood Education Bachelor’s Degree. Historical empathy levels are examined, both in their cognitive and affective-emotional dimensions, in connection with the use of oral sources. A research model based on the qualitative methodological paradigm has been designed, and the ATLAS.ti software has been used to analyze narratives created by students after an intervention in order to foster historical empathy. The intervention focused on the examination of testimonies provided by two Canarian emigrants who spent a few years of their childhood and adolescence in the Spanish Sahara. The results show that the students' work with oral sources can optimize contextualized explanations mediated by historical empathy.

Funding information

Investigación realizada al amparo del Proyecto HISREDUC (“La Historia reciente en la educación. Diseño y evaluación de entornos digitales de aprendizaje en la enseñanza secundaria de España y Chile”). Este proyecto, con referencia EDU2013-43782-P, ha sido financiado por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad (MINECO) del Gobierno de España.

Funders

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