Del objeto al espacio. La «indisciplina» de Christo and Jeanne-Claude

  1. Barba-Rodríguez, Daniel 1
  2. Zaparaín Hernández, Fernando 2
  1. 1 Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Valladolid (ETSAVa - UVa)
  2. 2 Profesor titular. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valladolid, Universidad de Valladolid (ETSAVa, UVa)
Journal:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Year of publication: 2021

Issue Title: El objeto desbordante. Espacios inmersivos y estrategias multisensoriales en el arte

Issue: 9

Pages: 257-280

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.9.2021.30346 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Abstract

There is a conceptual leap from Christo and Jeanne-Claude’s first works to their latest projects. In this paper we have seen how they seek to transcend disciplinary boundaries in an evolution that last less than twenty years. From the late fifties to the sixties. In Christo and Jeanne-Claude, we shall find a first period when they lived in Paris. During this period, they created art in the form of an object. Avant-garde art referenced to artists such as Picasso and Duchamp. Then, in a second period, their idea of art evolved from objects to space. This change of mentality coincided with a change of residence. From Paris they moved to New York, where they discovered the possibilities of space. They worked under the influence of artists such as Pollock and the Pop-Art movement. From that moment onwards, their production exceeded any disciplinary limits. It could be given multiple definitions to categorise it - such as installation. An idea of art still alive.

Bibliographic References

  • Alloway, Lawrence, et alii: Christo and Jeanne-Claude: Early Works. 1958 – 69. Colonia, Taschen, 2001.
  • Baal-Teshuva, Jacob: Christo and Jeanne-Claude. Colonia, Taschen, 2016.
  • Chernow, Burt: Christo and Jeanne-Claude. A biography. Nueva York, St. Martin’s Press, 2002.
  • Castro Borrego, Fernando: «Todo es escultura: los objetos surrealistas», en Rodríguez Ruiz, Delfin: ¿Qué es la escultura moderna? Del objeto a la arquitectura. Madrid, Fundación cultural Mapfre Vida, 2003, pp. 133-156.
  • Foster, Hall: El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid, Akal, 2001.
  • Foucault, Michel: El orden del discurso. Austral, Madrid, 2018 (ed. original: 1970).
  • Krauss, Rosalind E.: Passages in Modern Sculpture. Nueva York, The Viking Press, 1977.
  • Krauss, Rosalind E.: «Sculpture in the Expanded Field», October, 8 (1979).
  • Llorens Serra, Tomás: «Julio González y la escultura cubista», en Rodríguez Ruiz, Delfin: ¿Qué es la escultura moderna? Del objeto a la arquitectura. Madrid, Fundación cultural Mapfre Vida, 2003, pp. 113-132.
  • Maderuelo, Javier: La idea de espacio: en la arquitectura y el arte contemporáneos. 1960 – 1989. Madrid, Akal, 2008.
  • Merleau Ponty, Maurice: Fenomenología de la percepción. Barcelona, Península, 1975 (ed. original: 1945).
  • Pizarro Juanas, Esther: Materia para un espacio: antecedentes y nuevas propuestas, (Tesis doctoral inédita), Universidad Complutense de Madrid, 2001.
  • Sánchez Argilés, Mónica: La instalación en España 1970-2000. Madrid, Alianza, 2009.
  • Van de Ven, Cornelis: El espacio en arquitectura: la evolución de una idea nueva en la teoría e historia de los movimientos modernos. Madrid, Cátedra, 1997 (ed. original: 1978).
  • Vicente, Alex: «Entrevista a Christo: Christo: ‘Las restrospectivas, cuando esté muerto…’». El País, 01 de junio, 2020. En https://elpais.com/cultura/2020-06-01/christo-no-creo-en-la-religion-ni-la-politica-solo-creo-en-mi-arte.html (fecha de consulta: 14 de marzo de 2021).