El prosumidor en la economía colaborativanueva manera de participar en el mercado de consumo

  1. Amaia Arribas 1
  2. Octavio Islas 2
  1. 1 Universidad de Los Hemisferios, Ecuador
  2. 2 Universidad Central del Ecuador, Ecuador
Journal:
Palabra Clave

ISSN: 2027-534X 0122-8285

Year of publication: 2021

Volume: 24

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.5294/PACLA.2021.24.2.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Palabra Clave

Abstract

The concept of prosumer can be grasped as a liaison between communicology —anchored in the understanding of traditional communication media— and transformed communicology —aimed at the study of communications in digital environments—. While it seems to have been losing its sense of usefulness and relevance in the communicology imaginary, studies carried out by the Interactive Advertising Bureau (IAB) recognize that the new digital agents have updated and extended the concept of prosumer towards the sharing economy, thus becoming a fundamental piece. This situation entails a deep reflection for the communication scientist, revealing a setting for producing never-before-seen contents, services, and products. We need to discuss the concept of prosumer from a new perspective that supposes complexity, interdisciplinarity, and a holistic sense. Therefore, this paper intends to explain the validity of this renewed concept, inserted in the imaginary of the sharing economy.

Bibliographic References

  • Anderson, C. (2007). La economía Long Tail. De los mercados de masas al triunfo de lo minoritario. Barcelona: Urano.
  • Alonzo, R. (2019). Sobre el uso de los conceptos prosumer y emirec en estudios sobre comunicación mediada por internet. Sphera Publica, 1(19), 2-23. Recuperado de: https://1library.co/document/yjd01kky-uso-conceptos-prosumer-emirec-estudios-comunicacion.html
  • Bauwens, M. (2006). The political economy of peer production. CTheory, 1. Recuperado de: http://www.informatik.uni-leipzig.de/~graebe/Texte/Bauwens-06.pdf
  • Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, 67(8), 1595-1600. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/262490610_You_are_what_you_can_access_Sharing_and_collaborative_consumption_online
  • Benkler, Y. (2014). La riqueza de las redes. Cómo la producción social transforma los mercados y la libertad. Barcelona: Icaria.
  • Bolter, J. y Grusin, R. (1999). Remediation. Understanding New Media. Boston: MIT Press. Recuperado de: https://monoskop.org/images/a/ae/Bolter_Jay_David_Grusin_Richard_Remediation_Understanding_New_Media_low_quality.pdf
  • Botsman, R. y Rogers, R. (2010). What’s mine is yours. How collaborative consumption is changing the way we live. Nueva York: Harper Collins.
  • Bustamante, N. y Guillén, S. (2017). Un acercamiento al Big Data y su utilización en comunicación. Mediaciones Sociales, 16, 115-134. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/MESO.58112
  • Cloutier, J. (1973). La communication audio-scripto-visuelle à l’heure des self média. Montreal: Les Presses de l’Université de Montreal.
  • Cloutier, J. (2001). Petit traité de communication. Emerec à l’heure des technologies numériques. Montreal: Carte Blanche.
  • Darwin, C. (2010). El orígen de las especies. México: Porrúa.
  • Ferry, L. (2016). La revolución transhumanista. Madrid: Alianza.
  • Fidler, R. (1998). Mediamorfosis. Comprender los Nuevos Medios. Buenos Aires: Granica.
  • Fiske, J. (1982). Introduction to communication studies. Londres: Methuen.
  • Foro Económico Mundial (2020). El Gran Reinicio: Una cumbre gemela única para empezar el 2021. World Economic Forum. Recuperado de: https://es.weforum.org/press/2020/06/el-gran-reinicio-una-cumbre-gemela-unica-para-empezar-el-2021/
  • Galindo, L. J. (2011). Comunicología posible. Hacia una ciencia de la comunicación. Ciudad de México: Universidad Intercontinental. Recuperado de: https://octavioislas.files.wordpress.com/2015/01/2011-07-02-jesc3bas-galindo-l-ibro-comunicologia-posible.pdf
  • Giddens, A. (2011). La constitución de la sociedad. Bases para la Teoría de la Estructuración. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Gil, J. (2018). ¿Qué son las economías colaborativas? Papeles de Relaciones Ecosciales y Cambio Global, 141, 49-62. Recuperado de: https://www.fuhem.es/media/cdv/file/biblioteca/revista_papeles/141/Que-son-las-economias-colaborativas-JGil.pdf
  • Gould, S. J. y Vrba, E. S. (1982). Exaptation –a missing term in the science of form. Paleobiology, 8(1), 4-15. DOI: https://doi.org/10.1017/S0094837300004310
  • Harari, Y. (2015). De animales a dioses. Breve historia de la humanidad. Barcelona: Debate.
  • Harari, Y. (2016). Homo Deus: Una breve historia del mañana. Barcelona: Debate.
  • Harari, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Debate.
  • Internet Society (ed.) (2019). Internet Society Global Internet Report Consolidation in the Internet Economy. Internet Society. Recuperado de: https://future.internetsociety.org/2019/wp-content/uploads/sites/2/2019/04/InternetSociety-GlobalInternetReport-ConsolidationintheInternetEconomy.pdf
  • Kaiser, B. (2019). La dictadura de los datos. Madrid: Harper Collins.
  • Kaku, N. (1996). Hiperespacio. Barcelona: Crítica. Recuperado de: https://static0planetadelibroscom.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/34/33743_Hiperespacio.pdf
  • Kalamar, A. (2013, 13 de mayo). Sharewashing is the new greenwashing. OpEd News. Recuperado de: https://www.opednews.com/articles/Sharewashing-is-the-New-Gr-by-Anthony-Kalamar-130513-834.html
  • Kurzweil, R. (2005). The singularity is near: When humans transcend biology. Nueva York: Penguin.
  • La Tribu Colaborativa (2017). Los modelos colaborativos y bajo demanda en plataformas digitales. Recuperado de: http://latribucolaborativa.com/los-modelos-colaborativos-demanda-plataformas-digitales/
  • Mandelbrot, B. (1983). The fractal geometry of nature. San Francisco: Freeman.
  • McLuhan, M. (1964). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós. Recuperado de: https://semioticaderedes-carlon.com/wp-content/uploads/2018/04/McLuhan_Marshall__Comprender_los_medios_de_comunicacion.pdf
  • McLuhan, M. y Nevitt, B. (1972). Take today. An executive as a dropout. Mishawaka: Harcourt College Publishers.
  • Moya, C. (1971). Sociólogos y sociología. Madrid: Siglo XXI.
  • Orozco, G. (2003). Los estudios de recepción. Intexto, 2(9), 1-13. Recuperado de: https://seer.ufrgs.br/intexto/article/download/3629/4400
  • Pérez, R. A. (2012). Pensar la estrategia: otra perspectiva. Buenos Aires: La Crujía.
  • Rifkin, J. (2011). La Tercera Revolución Industrial. Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Barcelona: Paidós.
  • Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial. Madrid: Alienta.
  • Sánchez, G. (2018). Las primeras cinco revoluciones industriales. Cienciorama. Recuperado de: http://www.cienciorama.unam.mx/#!titulo/585/?las-primeras-cinco-revoluciones-industriales
  • Scholz, T. (2016). Platform cooperativism. Challenging the corporate sharing economy. Nueva York: Rosa Luxemburg Stiftung. Recuperado de: https://rosalux.nyc/wp-content/uploads/2020/11/RLS-NYC_platformcoop.pdf
  • Schor, J. y Attwood, W. (2017). The sharing economy: Labor, inequality and sociability on for profit platforms. Sociology Compass, 11, 8. Recuperado de: https://www.aph.gov.au/DocumentStore.ashx?id=b1e8afd3-9a11-462a-a5df-e0a336bddf5e
  • Schor, J. (2014). Debating the sharing economy. Great Transition Initiative. Recuperado de: http://greattransition.org/publication/debating-the-sharing-economy
  • Schwab, C. (2016). La Cuarta Revolución Industrial. Barcelona: Debate. Recuperado de: http://40.70.207.114/documentosV2/La%20cuarta%20revolucion%20industrial-Klaus%20Schwab%20(1).pdf
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Barcelona: Deusto.
  • Serrano, J. (2018). Un mundo robot. Córdoba: Guadalmazán.
  • Shannon, C. y Weaver, W. (1949). The mathematical theory of communication. Illinois: Urbana. Recuperado de: https://pure.mpg.de/rest/items/item_2383164/component/file_2383163/content
  • TNS (2015). Connected Life. Recuperado de: http://www.tns-gallup.com.ar/index.html
  • Toffler, A. (1980). La tercera ola. Bogotá: Edivisión. Recuperado de: https://cudeg.com.uy/wp-content/uploads/2017/10/La-tercera-ola.pdf
  • Toffler, A. y Toffler, H. (2006). La revolución de la riqueza. México: Deusto.
  • Urteaga, E. (2009). La teoría de sistemas de Niklas Luhmann. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, 15. DOI: https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v15i0.1341
  • Walker, E. T. (2015). Beyond the rhetoric of the “sharing economy”. Contexts, 14(1), 15-17. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/24710514
  • Wiener, N. (1981). Cibernética y sociedad. Buenos Aires: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Recuperado de: https://catedraepistemologia.files.wordpress.com/2015/09/248631084-norbert-wiener-cibernetica-y-sociedad1.pdf