Comunicación para la salud a través de TikTokEstudio de influencers de temática farmacéutica y conexión con su audiencia

  1. Martínez-Sanz, Raquel
  2. Buitrago, Álex
  3. Martín-García, Alberto
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2023

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 83-98

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM.23435 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

The consolidation of TikTok as a platform aimed at mere entertainment has not limited the informative efforts of professionals from very different fields who have found an opportunity to share rigorous, useful and demystifying knowledge on this social network (Guiñez-Cabrera, & Mansilla-Obando, 2022; Yalamanchili et al., 2022). Through a methodology based on content analysis, the publications and reactions of the main pharmaceutical-themed profiles on TikTok are examined, delving into the communication resources, interaction strategies and topics with which they connect with their audience. The results reveal that, unlike other digital spaces, which are more prone to tension and confrontation, pharmaceutical influencers can openly expose their experience and professional opinion, and also demonstrate their mastery of the technical resources offered by TikTok to create informative videos about health. The use of a close language and away from technicalities, added to a natural tone and with a certain dose of humour, represent its hallmarks and the key to its good reception by an audience that responds (79,696 comments analysed) assertively, raising doubts, recounting their own experiences and, above all, expressing support for the theses defended by the professional. Faced with a topic of general interest such as health, every effort to use the communication tools and codes of the young population contributes to integrating them into the new dissemination channels.

Bibliographic References

  • Alonso-López, N., y Sidorenko-Bautista (2022). Tratamiento de la memoria histórica Española en TikTok: perfiles, contenidos y mensajes. Revista Mediterránea de Comunicación, 13(2), 117-134. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.21824
  • Alonso-López, N., Sidorenko-Bautista, P., & Giacomelli, F. (2021). Beyond challenges and viral dance moves: TikTok as a vehicle for disinformation and fact-checking in Spain, Portugal, Brazil and the USA. Anàlisi, 64, 65-84. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3411
  • Álvarez Herrero, J. F. y Hernández Ortega, J. (2021). Instagram como recurso para el aprendizaje y la comunicación de la ciencia. En A. Vizcaíno, M. Bonilla, y N. Ibarra (Coords.), Cultura participativa, fandom y narrativas emergentes en redes sociales (pp. 851-874). Dykinson.
  • Aran-Ramspott, S., Fedele, M., y Tarragó, A. (2018). Funciones sociales de los Youtubers y su influencia en la preadolescencia. Comunicar, 26(57), 71-80. https://doi.org/10.3916/C57-2018-07
  • Bandhari, A., & Bimo, S. (2022). Why’s Everyone on TikTok Now? The Algorithmized Self and the Future of Self-Making on Social Media. Social Media + Society, 8(1). https://doi.org/10.1177/20563051221086241
  • Basch, C., Hillyer, G., & Jaime, C. (2020). COVID-19 on TikTok: harnessing an emerging social media platform to convey important public health messages. International Journal of Adolescent Medicine and Health. https://doi.org/10.1515/ijamh-2020-0111
  • Bourk, M., León, B., & Davis, L. (2018). Entertainment in science: useful in small doses. En B. León, y M. Bourk (Eds.), Communicating science and technology through online video. Researching a new media phenomenon (pp. 90-106). Routledge.
  • Brennan, M. (2020). Attention Factory: The Story of TikTok and China’s ByteDance. Rita Lao.
  • Buitrago, Á., Martín García, A., y Beltrán Flandoli, A. M. (2022). De youtubers a cultubers. Un fenómeno de divulgación académica, cultural y científica en YouTube. Index.Comunicación, 12(2), 55–77. https://doi.org/10.33732/ixc/12/02Deyout
  • Buitrago, Á., y Torres Ortiz, L. (2022a). Divulgación científica en YouTube: Comparativa entre canales institucionales vs. influencers de ciencia. Fonseca, Journal of Communication, 24, 127–148. https://doi.org/10.14201/fjc.28249
  • Buitrago, Á., y Torres Ortiz, L. (2022b). Influencers de ciencia en Twitch. Divulgación científica a través de vídeo-streaming en tiempos de COVID-19. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 19(2), 165-176. https://doi.org/10.5209/tekn.77941
  • Burgess, J., & Green, J. (2009). YouTube: online video and participatory culture. Polity Press.
  • Cárdenas, J. (2017). Networking de conocimiento en Sociología: análisis de redes de blogs, vídeos de YouTube y comentarios en Twitter sobre Sociología. Teknokultura, 14, 121-142. https://doi.org/10.5209/TEKN.55209
  • Cassany, R., Cortiñas, S., y Elduque, A. (2018) Comunicar la ciencia: El perfil del periodista científico en España. Comunicar, 55, 9-18. https://doi.org/10.3916/C55-2018-01
  • Castro-Higueras, A., Torres-Martín, J. L, Carballeda-Camacho, M., y de Aguilera-Moyano, M. (2021). Cómo comunican los instagrammers sanitarios españoles. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 53, 42-62. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.03
  • Cid, G. (2021). Así está ‘okupando’ China el nuevo internet: por qué ves vídeos de TikTok por todas partes. El Confidencial. https://bit.ly/3rerFB1
  • Cunningham, S., & Craig, D. R. (2019). Social media entertainment: The new intersection of Hollywood and Silicon Valley. New York University Press.
  • Davis, L., & León, B. (2018). New and old narratives: changing narratives of science documentary in the digital environment. En B. León y M. Bourk (Eds.), Communicating science and technology through online video. Researching a new media phenomenon (pp. 55-63). Routledge.
  • Durántez-Stolle, P., Martínez-Sanz, R., y Rodríguez-de-Dios, I. (2022). Effects of narrative persuasive frames on Twitter regarding blood donation: pride versus empathy and people versus numbers. Profesional de la información, 31(4). https://doi.org/10.3145/epi.2022.jul.15
  • Erviti, M. C. (2018). Producing science online video. En B. León, & M. Bourk (Eds.), Communicating science and technology through online video. Researching a new media phenomenon (pp. 28-40). Routledge.
  • Erviti, M. C., & Stengler, E. (2016). Online science videos: an exploratory study with major professional content providers in the United Kingdom. JCOM, 15(06), A06. https://doi.org/10.22323/2.15060206
  • FECYT (02/06/2021). Un 84% de la población española está a favor de que el Gobierno invierta en ciencia. FECYT. https://bit.ly/3RdvbWG
  • Fernández-Gómez, E., y Martín-Quevedo, J. (2018). La estrategia de engagement de Netflix España en Twitter. Profesional de la información, 27(6), 1292–1302. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.12
  • Francés, M., & Peris, À. (2018). Rigour in online science videos: an initial approach. En B. León, & M. Bourk (Eds.), Communicating science and technology through online video. Researching a new media phenomenon (pp. 64-76). Routledge.
  • Galeano, S. (21/06/2020). Cómo funciona el algoritmo de TikTok… explicado por TikTok. Marketing4ECommerce. https://bit.ly/3zb6WQi
  • García Alcalde, L. (14/07/2021). TikTok supera los 3.000 millones de descargas, un hito hasta ahora solo al alcance de Facebook. Business Insider. https://bit.ly/3R3yYpQ
  • García-Marín, D., y Salvat Martinrey, G. (2022a). Tendencias en la producción científica sobre desinformación en España. Revisión sistematizada de la literatura (2016-2021). AdComunica, 23, 23-50. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6045
  • García-Marín, D., y Salvat-Martinrey, G. (2022b). Viralizar la verdad. Factores predictivos del engagement en el contenido verificado en TikTok. Profesional De La información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.10
  • González-Fernández, C., & Martínez-Sanz, R. (2018). Fashion Influencers and Instagram. A quasiperfect binomial. Studies in Communication Sciences. Scoms, 18(2), 425-437. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2018.02.015
  • Guiñez-Cabrera, N., y Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generar y compartir contenidos sobre libros a través de TikTok. Comunicar, 30(71), 119-131. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09
  • IAB Spain. (2021). Estudio de redes sociales 2021. https://bit.ly/3TradWf
  • Kim, J. (2012). The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content. Media, Culture & Society, 34(1), 53-67. https://doi.org/10.1177/0163443711427199
  • León, B., & Bourk, M. (2018). Communicating Science and Technology Through Online Video. Researching a New Media Phenomenon. Routledge.
  • Lugo-Ocando, J., y Glück, A. (2018) El periodismo científico y el uso de las emociones en las narrativas noticiosas en la era de la posverdad. Contratexto, 29, 23-45. https://bit.ly/3CKBzAG
  • Martín-García, A., Buitrago, Á., y Aguaded, I. (2022). La voz del periodismo en las redes sociales: cartografía y funciones del community manager de medios informativos como nuevo actor de la comunicación periodística. Profesional de la información, 31(3). https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.03
  • Martínez-Sanz, R. (2021). La comunicación de los influencers menores de edad: medición de su impacto en el medio plazo. OBS*Observatorio, 15(3), 37-52. https://doi.org/10.15847/obsOBS15320211739
  • Molina-Cañabate, J. P., y Magallón-Rosa, R. (2020). Desinformación y periodismo científico. El caso de Maldita Ciencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 11-21. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.4
  • Nieborg, D. B., & Poell, T. (2018). The platformization of cultural production: Theorizing the contingent cultural commodity. New Media & Society, 20(11), 4275-4292. https://doi.org/10.1177/1461444818769694
  • Olivares-García, F. J., y Méndez-Majuelos, I. (2020). Análisis de las principales tendencias aparecidas en TikTok durante el periodo de cuarentena por la COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, 11, 243-252. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5422
  • Pattier, D. (2021). Science on Youtube. Successful Edutubers. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review, 10(1), 1-15. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696
  • Pereira, S., Moura, P., y Fillol, J. (2018). El fenómeno de los Youtubers: ¿qué hace que las estrellas de YouTube sean tan populares entre los jóvenes? Fonseca, Journal Of Communication, 17, 107-123. https://doi.org/10.14201/fjc201817107123
  • Pérez-Manzano, A., y Almeida-Baeza, J. (2018). Gamificación transmedia para la divulgación científica y el fomento de vocaciones procientíficas en adolescentes. Comunicar, 26(55), 93-103. https://doi.org/10.3916/C55-2018-09
  • Pérez-Torres, V., Pastor-Ruiz, Y., y Abarrou-Ben-Boubaker, S. (2018). Los Youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 26(55), 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
  • Pires, F., Masanet, M. J., & Scolari, C. A. (2019). What are teens doing with YouTube? Practices, uses and metaphors of the most popular audio-visual platform. Information, Communication & Society, 24(9), 1175-1191. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1672766
  • Ryan, K. M. (2018). Vertical video: rupturing the aesthetic paradigm. Visual Communication, 17(2), 245- 261. https://doi.org/10.1177/1470357217736660
  • Scolari, C. A., & Fraticelli, D. (2019). The case of the top Spanish Youtubers: Emerging media subjects and discourse practices in the new media ecology. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 25(3), 496-515. https://doi.org/10.1177/1354856517721807
  • Sidorenko-Bautista, P., Alonso-López, N., y Giacomelli, F. (2021). Espacios de verificación en TikTok. Comunicación y formas narrativas para combatir la desinformación. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 87-113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
  • Sidorenko-Bautista, P., Cabezuelo-Lorenzo, F., y Herranz-de-la-Casa, J. M. (2021). Instagram como herramienta digital para la comunicación y divulgación científica: el caso mexicano de @pictoline. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 147, 143-162.
  • Sidorenko-Bautista, P., Herranz de la Casa, J. M., & Cantero de Julián, J. I. (2021). Use of New Narratives for COVID-19 Reporting: From 360º Videos to Ephemeral TikTok Videos in Online Media. Trípodos, 1(47), 105-122. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122
  • Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford University Press.
  • Vitelar, A. (2019). Like me: Generation Z and the use of social media for personal branding. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7(2), 257-268. https://doi.org/10.25019/MDKE/7.2.07
  • Vizcaíno-Verdú, A., De-Casas-Moreno, P., y Contreras-Pulido, P. (2020). Divulgación Científica en YouTube y su credibilidad para docentes universitarios. Educación XX1, 23(2), 283-306. https://doi.org/10.5944/educxx1.25750
  • Wallaroo Media. (30/09/2021). Tik Tok Statistics. Everything You Need to Know. https://bit.ly/3QaM4R2
  • Wang. C. (07/06/2020). Why TikTok made its user so obsessive? The AI Algorithm that got you hooked. Towards Data Science. https://bit.ly/3HqeOBK
  • We Are Social y Hootsuite (2022). Digital Report 2022. Global Digital Overview. https://bit.ly/3GiSyIt
  • Welbourne, D., & Grant, W. (2016). Science communication on YouTube: Factors that affect channel and video popularity. Public Understanding of Science, 25(6), 706-718. https://doi.org/10.1177/0963662515572068
  • Xu, L., Yan, X., & Zhang, Z. (2019). Research on the causes of the “Tik Tok” app becoming popular and the existing problems. Journal of Advanced Management Science, 7(2), 59–63. https://doi.org/10.18178/joams.7.2.59-63
  • Yalamanchili, B., Donelle, L., Jurado, L. F., Fera, J., & Basch, C. H. (2022). Investigating #covidnurse Messages on TikTok: Descriptive Study. JMIR nursing, 5(1). https://doi.org/10.2196/35274
  • Zaragoza Tomás, J. C., y Roca Marín, D. (2020). El movimiento youtuber en la divulgación científica española. Prisma Social, 31, 212-238. https://revistaprismasocial.es/article/view/3942