The first university women exchanges between Spain and the United States through the Residencia de Señoritas de Madrid (1917-1936)

  1. Vázquez-Ramil, Raquel 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Espacio, Tiempo y Educación

ISSN: 2340-7263

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: The history of residential colleges: spaces of assistance, education and sociocultural movement

Volumen: 10

Número: 1

Páginas: 7-26

Tipo: Artículo

DOI: 10.14516/ETE.601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Espacio, Tiempo y Educación

Resumen

In 1915 the Women’s Group of the Residencia de Estudiantes, better known as Residencia de Señoritas, opened its doors in Madrid, dependent on the Board for Expansion of Studies and Scientific Research. The Residencia de Señoritas, located in several buildings in Fortuny Street, is presented as a place of accommodation for women who came to Madrid to study in the multiple centers of the capital or to expand their culture and as a means of intellectual and moral formation. The success of the Residencia, run by María de Maeztu, is immediate, and since 1919 it establishes contacts with the International Institute for Girls in Spain, an American missionary institution dedicated to the education of women. This relationship will give rise to an interesting flow of exchanges which draws a model of women student relations between Spain and the United States profoundly original and unparalleled. The aim of this contribution is to show the pioneering exchanges of university women between the Residencia de Señoritas and the most relevant women colleges of United States. In the study it has been used primary documentation of the Archive of the Residencia de Señoritas, deposited in the Ortega y Gasset-Marañón Foundation, hemerographic sources and complementary bibliography. The main conclusion is that since 1919 there was an innovative policy of exchanges of university women from Spain to United States and vice versa, very enriching intellectually and humanly, which will not be repeated until the most advanced post-Francoism.

Referencias bibliográficas

  • Castilla, C. (2012). Diario de viaje a Estados Unidos. Un año en Smith College (1921-22). Valencia: PUV.
  • Castillejo, J. (1999). Epistolario de José Castillejo. III: Fatalidad y porvenir, 1913- 1937 (edited by David Castillejo). Madrid: Castalia.
  • Cid, J.A. (2016). María Goyri. Mujer y Pedagogía – Filología. Madrid: Fundación Ramón Menéndez Pidal.
  • Cortés Ibáñez, E. (2014). Zenobia Camprubí y la JAE. In: Cortés Ibáñez, E. (Coord.), Zenobia Camprubí y la Edad de Plata de la cultura española. Sevilla. Universidad Internacional de Andalucía, 209-238.
  • Dagg, A. I. (2001). The Femenine Gaze: A Canadian Compendium of Non-Fiction Women Authors and Their Books, 1836-1945. Ontario: Wilfrid Laurier University Press.
  • Duer Miller, A. and Myers, S. (1939). Barnard College. The first fifty years. New York: Columbia University Press.
  • Formentín Ibáñez, J. and Villegas, M.J. (1992). Relaciones culturales entre España y América: la Junta para Ampliación de Estudios, 1907-1936. Madrid: Mapfre Editorial.
  • Harwarth, I., Maline, M. and DeBra, E. (2005). Women’s Colleges in the United States: History, Issues and Challenges. U.S. Department of Education National Institute on Post-secondary Education, Libraries, and Lifelong Learning. Retrieved from; https://web.archive.org/web/20050204110037/http://www.ed.gov/offices/OERI/PLLI/webreprt.html
  • López-Ríos, S. (2013). These Ladies Out-radical the Radicals: María de Maeztu, Victoria Kent and Victoria Ocampo. Bulletin of Hispanic Studies, vol. 90, nº 3, 2013, 331-346.
  • López-Ríos, S. and Gimber, A. (2014). Juana Moreno, traductora de Thomas Mann. In: Beck-Buse, G., Gimber, A. and López-Ríos, S., Señoritas en Madrid, Fräulein in Berlín, 1918-1939, Berlín, Hentrich & Hentrich.
  • Magallón Portolés, C. (1998). Pioneras españolas en las ciencias. Las mujeres del Instituto Nacional de Física y Química. Madrid:CSIC.
  • Márquez Arroyo, C. (2010). Trinidad Arroyo de Márquez (1872-1959): primera oftalmóloga española, políglota, redactora médica y una mujer de armas tomar. Panace@, vol. 11, 31, 101-110.
  • Piñón Varela, P. (2015). Go West Young Woman! Redes transatlánticas e internacionalismo cultural. Las mujeres como protagonistas del intercambio académico entre España y los Estados Unidos (1919-1939). PhD Dissertation, UNED, Faculty of Political Science and Sociology.
  • Piñón Varela, P. (2017). Mujeres fuera de serie: Enriqueta Martín Ortiz de la Tabla. International Institute. Retrieved from: https://www.iie.es/2017/09/05/mujeres-serie-enriqueta-martin-ortiz-la-tabla/ [June 21, 2022]
  • Porto Ucha, A.S. and Vázquez Ramil, R. (2012). La Residencia de Señoritas de Madrid: un proyecto de educación superior para mujeres en España. In: José M.ª Hernández Díaz (coord.): Formación de élites y educación superior en Iberoamérica (ss. XVI-XXI), Vol. 1. Salamanca: Hergar Ediciones.
  • Porto Ucha, A.S. and Vázquez Ramil, R. (2015). María de Maeztu. Una antología de textos. Madrid: Dykinson.
  • Prado Herrera, M.L. de (2018). Universitarias en Salamanca en el primer tercio del siglo XX: cuantificación y perfiles. Culture & History Digital Journal 8(1), 1-19, https://orcid.org/0000-0001-7593-9168
  • Roldán García, E. (2018). Pioneras del siglo XX. Un relato singular. Oviedo: Sapere Aude.
  • Solomon, B.M. (1985). In the company of Educated Women. A History of Women and Higher Education in America. New Haven: Yale University Press.
  • Vázquez Ramil, R. (2012). Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. Madrid: Akal.ç
  • Vázquez Ramil, R. and Guillorme, M.A. (2021). Recuperando la memoria de mujeres olvidadas: historia de una inspectora soriana; Mª Cruz Gil Febrel. Álvaro Andaluz, L. and Hamodi Galán, C. (Coords.) Género y educación: escuela, educación no formal, familia y medios de comunicación (pp. 180-184. Madrid, Dykinson
  • Vázquez Ramil, R. and Porto Ucha, A.S. (2015). Políticas de intercambio de estudiantes entre la Residencia de Señoritas de Madrid y los Colleges estadounidenses de mujeres (1919-1936): similitudes y divergencias. En: Folguera, P. et al., Pensar con la historia desde el siglo XXI: actas del XII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Madrid, Ediciones UAM, 987-1003.
  • Vázquez Ramil, R. and Porto Ucha, A.S. (2019). En el centenario del Instituto-Escuela. Obra educativa de los institucionistas. Soria: Ceasga Publishing.
  • Zulueta, C. de (1984). Misioneras, feministas y educadoras. Historia del Instituto Inter-nacional. Madrid: Castalia.