Territorialidad y fotomontaje identitario. Análisis de una propuesta de educación patrimonial para docentes en formación

  1. Sánchez-Macías, Inmaculada 1
  2. de Castro Martín, Pablo 1
  3. Coca Jiménez, Pablo 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

ISSN: 0214-4379

Year of publication: 2023

Issue: 44

Pages: 101-118

Type: Article

DOI: 10.7203/DCES.44.26421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

Abstract

This article presents the results of a qualitative research using an ABER (Art-based Educational Research) methodology and a multimodal analysis method that aims to analyze the narratives and images of a photomontage project carried out by students of the Degree of Primary Education Teaching at the University of Valladolid. To this end, an ad hoc questionnaire was designed, validated by a group of experts, and used on a group of 122 participants (115 replied). Kress and Van Leeuwen’s semiotic analysis of the narratives and responses to the open-ended items in the questionnaire is combined with Nikolajeva and Scott’s model, which focuses on the images composed in the photomontages. The results of the research point to the appropriateness of using artistic methodologies to address issues of identity, belonging and territoriality.

Bibliographic References

  • Ades, D. (2002). Fotomontaje. Editorial Gustavo Gili, SA.
  • Agra Pardiñas, M. J. (2005). El vuelo de la mariposa: la investigación artístico-narrativa como herramienta de formación. En R. Marín (Coord.), Investigación en Educación Artística (pp. 127-150). Publicaciones de la Universidad de Granada.
  • Albagli, S. (2004). Território e territorialidade. En V. Lages, C. Braga y G. Morelli (Orgs.), Territórios em movimento: Cultura e identidade como estratégia de inserção competitiva (pp. 24-69). Sebrae.
  • Albaladejo, C. y Bustos, R. (2004). Le développement local: Ni hasard merveilleux, ni produit programmé d’une politique. En C. Albaladejo y R. Bustos Cara (Eds.), Desarrollo local y nuevas ruralidades en Argentina / Développement local et multifonctionnalité des territoires ruraux en Argentine (pp. 31-48). UNS Departamento de Geografía / IRD UR 102 / INRA SAD / Univ. Mirail UMR Dynamiques Rurales, coll.
  • Babbie, E. (1999). Técnicas de la investigación social. Thompson.
  • Banks, M. (2010). Los datos visuales en Investigación Cualitativa.
  • Morata. Bañuelos, J. (2004). Imagen fotográfica y falsificación: plagio, piratería, apropiacionismo y derechos de autor. En Red digital nº 4. Revista de tecnologías de la información y comunicación educativas. Televisión educativa: reto y utopía. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=16334
  • Bañuelos, J. (2018). Poética y retórica del fotomontaje: Límites teóricos. DeSignis, 28, 47-57. http://dx.doi.org/10.35659/designis.i28p47-57
  • Barone, T. y Eisner, E. (2006). Arts-Based Educational Research. En J. Green, C. Grego y P. Belmore, (eds.). Handbook of Complementary Methods in Educacional Research (pp. 95-109). AERA.
  • Barone, T. y Eisner, E. (2012). Arts Based Research. Sage Publications.
  • Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.
  • Butler-Kisber, L. (2010). Qualitative Inquiry: Thematic, Narrative and Arts-based Approaches. Sage
  • Publications. Clough, P., Goodley, D., Lawthom, R. y Moore, M. (2004). Researching life stories. Method, theory and analysis in a biographical age. Routledge
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). The sage handbook of qualitative research. Sage Publications.
  • Duncum, P. (2001). Visual culture: Developments, definitions, and directions for art education.
  • Studies in art education, 42(2), 101-112. https://doi.org/10.2307/1321027
  • Efland, A. D., Freedman, K., y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte postmoderno. Paidós Arte y Educación.
  • Elger, D. (2004). Dadaísmo. Taschen.
  • Fernández Cruz, M. (2014). Modelo (auto)biográfico-narrativo de formación y el desarrollo profesional docente. En M. H. Menna Barreto y A. Bolívar, A. (Orgs.), La investigación (auto)biográfica en educación. Miradas cruzadas entre Brasil y España (pp. 58-84). Edipucrs.
  • Fontal, O. (2022): La educación patrimonial centrada en los vínculos. El origami de bienes, valores y personas. Trea.
  • Halliday, M. A. K. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Third Edition. Revised by Christian M.I.M. Matthiessen.Edward Arnold.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: propuestas para repensar la investigación en Educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
  • Kress, G. (2003). Literacy in the New Media. Routledge.
  • Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2006). Reading Images. The Grammar of Visual Design. Routledge.
  • Marín Viadel, R. (2011). Metodologías artísticas de investigación en educación. Ediciones Aljibe.
  • Marín Viadel, R. y Roldán, J. (2017). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística. Editorial de la Universidad de Granada.
  • Mesías-Lema, J. M., y Ramon, R. (2021). La fotografía en la investigación educativa basada en las artes. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 1(1), 7-22. https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7618
  • Nikolajeva, M. y Scott, C. (2001). How Picturebooks Work. Garland Publishing.
  • Schaffer, T. (2011). Playing with pictures: the art of victorian photocollage. Victorian Studies, 53(39), 284-291. https://www.jstor.org/stable/41307865
  • Yañez, C. A. y Capella, C. (2021). Construcción de identidad personal en niños y niñas aymara residentes en Chile. Revista de psicología (Santiago), 30(2), 1-17. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2021.60644
  • Sánchez-Macías, I., De Castro-Martín, P. y Coca-Jiménez, P. (2023). Territorialidad y fotomontaje identitario. Análisis de una propuesta de educación patrimonial para docentes en formación. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 44, 101-118. DOI: 10.7203/DCES.44.26421