Interferencia lingüística del inglés en estudiantes chinos de español. El caso de estudiantes universitarios en España

  1. Navarro-Carrascosa, Carles
Journal:
EntreLínguas

ISSN: 2447-4045 2447-3529

Year of publication: 2019

Issue Title: Estudios y perspectivas del contacto lingüístico en el aula docente

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 328-343

Type: Article

DOI: 10.29051/EL.V5IESP.1.12988 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EntreLínguas

Abstract

In the present work, a study about linguistic interference in Chinese students of English and Spanish is proposed. Especially looking for the influence that English may have had, such as L2, in Spanish, as L3. To carry out the research, we have taken as a sample a group of Chinese E/LE students who are doing a pre-university year in Spain and have compared their productions with a group of American university students, also Spanish students (although in this case this language is L2), who made a one-semester stay in the same country. The errors of each one have been compared to be able to extract which ones are influenced by English and the degree of influence of this language in the learning of E/LE of the syllables.

Bibliographic References

  • ALONSO GARCÍA, Nuria. Descripción de los errores detectados en la interpretación de los equivalentes españoles de la forma inglesa -ING. RESLA, v. 16, p. 7-21, 2003.
  • CASAS, Helena; ROVIRA, Sara; SUÁREZ, Anne-Hélène. Lengua china para traductores. v. 1 y 2. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. 2015.
  • CORTÉS MORENO, Maximiano. Dificultades lingüísticas de los estudiantes chinos en el aprendizaje del ELE. Carabela, 52. p. 77-98, 2002. Madrid: SGEL. Disponível em: http://203.68.184.6:8080/dspace/handle/987654321/760.
  • CORTÉS MORENO, Maximiano. Chino y español: un análisis contrastivo. Em: SÁNCHEZ GRUÑÁN, Alberto; MELO, Mónica (Coord.). Qué saber para enseñar a estudiantes chinos. Buenos Aires (Argentina): Voces del Sur, p. 173-200, 2009.
  • CORTÉS MORENO, Maximiano. Dificultades lingüísticas del español para los estudiantes sinohablantes y búsqueda de soluciones motivadoras. La enseñanza del español para sinohablantes en contextos, n. 10, p. 173-208, 2014.
  • PO-CHING, Yip; RIMMINGTON. Gramática de la lengua china. Madrid: Cátedra, 2015.
  • ROVIRA ESTEVA, Sara. Lengua y escrituras chinas. Barcelona: Bellaterra, 2017.
  • SANTOS GARGALLO, Isabel. Lingüística aplicada a la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid: Arco/Libros, 1999.
  • SELINKER, Larry. Interlanguage. IRAL, 10, p. 209-231, 1972.
  • XUN, Liu. El nuevo libro del chino práctico. Beijing: Beijing Language and Culture University Press, 2008.