Potenciar el vínculo entre la universidad y el museoel proyecto UVaMusEA

  1. Sofía Marín Cepeda
  2. Pablo Coca Giménez
Journal:
Communiars: Revista de imagen, artes y educación crítica y social

ISSN: 2603-6681

Year of publication: 2023

Issue: 10

Pages: 48-60

Type: Article

More publications in: Communiars: Revista de imagen, artes y educación crítica y social

Abstract

Universities and museums share objectives. Both institutions carry out important educational and research work. The new conceptions that place the visitor at the center of museum practices represent opportunities for dialogue and collaboration between museums and schools and universities to design educational programs that better adapt to the characteristics and needs of schoolchildren. In line with this, the UVaMusEA teaching innovation project tries to connect university and museum by betting on the creation of a learning community between teachers, students and museum professionals that conceives the museum as a learning space. We present the philosophy, work method and results obtained in the project since it began in 2021. Subsequently, we briefly describe 2 of the specific projects developed: Utopian Cities and the Multisensory Outdoor Installations exhibition project. The specific projects developed have allowed us to work with various cultural institutions, mobilizing more than 800 students from the Early Childhood Education and Primary Education Degrees. It is our objective to continue deepening the improvement of training within the university classroom and in the museum, collaborating with them. In this way, the museum will be considered, for all purposes, as an ally, as a learning scenario closely connected to the classroom.

Bibliographic References

  • Almagro Lomichar, J. (2020). Escuela y museo: un vínculo para optimizar el valor educativo del patrimonio cultural. Revista de Historia, Patrimonio, Arqueología y Antropología Americana, 3, 176-184. https://doi.org/10.5281/zenodo.4066093
  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2020). Colaboración museo-universidad para renovar la mediación en arte y patrimonio histórico. El caso del Museo de Navarra. Arte, Individuo y Sociedad, 32(4), 989-1008. https://dx.doi.org/10.5209/aris.66295ARTÍCULOS
  • Calaf Masach, R., Gillate Aierdi, I. y Gutiérrez Berciano, S. (2015). Transitando por la evaluación de los Programas Educativos de Museos de Arte del proyecto ECPEME. Educatio XXI, 33(1), 129-150. https://doi.org/10.6018/j/222531
  • Calderón Patier, C. y González Lorente, A. (27-30 de octubre de 2009). El papel del profesor universitario español en el EEEs. Retos pendientes [Ponencia]. II Congreso Internacional X Seminario Iberoamericano Motiva La Universidad y el emprendimiento, Valencia. http://www.uv.es/motiva2/Ponencias%20Motiva2009/docs/53.pdf
  • Castejón Ibáñez, M. (2021). Arte, museos y maestros: una perspectiva desde la formación del profesorado de educación primaria. Artseduca, 29, 127-139. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2021.29.10
  • Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. Pre-Textos.
  • Díaz Balerdi, I. (2002). ¿Qué fue de la Nueva Museología? El caso de Québec. Artigrama, 17, 493-516. http://www.unizar.es/artigrama/pdf/17/3varia/13.pdf
  • Hernández, F. (1992). Evolución del concepto de museo. Revista General de Información y Documentación, 2(1), 85-98. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID9292120085A/11902
  • Hooper-Greenhill, E. (2007). Museum and education: purpose pedagogy performance. Routledge.
  • Huerta, R. (2010). Preparando a los maestros desde la colaboración. En R. Huerta, Maestros y Museos: educar desde la invisibilidad (pp. 53-75). Universitat de València.
  • Huerta, R. y Soto González, M. D. (2022). Museari como recurso digital para activar el pensamiento reflexivo en estudiantado universitario. Communiars, 8, 25-42. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2022.i08.02
  • Krauss, R. (1990). The Cultural Logic of the Late Capitalist Museum. October, 54, 3–17.
  • MacClennan, A. (1987). The Ashmolean Museum 1683–1894. Oxford Art Journal, 10(1), 122– 124. https://doi.org/10.1093/oxartj/10.1.122
  • Marco Tello, P. (2007). El diálogo entre el museo y la formación de maestros. En R. Calaf, O. Fontal y R. E. Valle Flórez (Coords.), Museos de arte y educación: construir patrimonios desde la diversidad (pp. 387-406). Trea.
  • Marín-Cepeda, S. (2017). Patrimonio en conserva. Los vínculos identitarios como clave de aprendizaje en el grado de magisterio. Midas, Museos e estudos interdisciplinares, 8. https://doi.org/10.4000/midas.1317
  • Martínez, P. (2022). De los museos neoliberales a una nueva institucionalidad ecosocial: el Guggenheim como efecto insostenible. Espacio, Tiempo y Forma, 10, 373-396. https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.32893
  • Matarranz García, M. (2021). El Espacio Europeo de Educación Superior y su sello de calidad. Revista española de educación comparada, 37, 153-173. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27728
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (9 de octubre de 2006). World Conference on Arts Education: Building Creative Capacities for the 21st Century. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146577_spa
  • Padró, C. (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio En J. P. Lorente y V. D. Almazán (Eds.), Museología crítica y arte contemporáneo (pp. 51-70). Universidad de Zaragoza.
  • Padró, C. (2005). Learning Theories Employed within Museum & gallery Education: A Short Overview. En VV.AA, Collecting & Sharing Good Practice for Lifelong Learners in Art Museums and Galleries in Europe (pp. 15-17). Collect & Share Project.
  • Zunzunegui, S. (2003). Metamorfosis de la mirada. Museo y semiótica. Ediciones Alfar, S.A.