Relación entre la conducta prosocial y las prácticas deportivas. Una aproximación teórica

  1. Sofía Paredes Mejía 1
  2. Camilo Andrés Gil Ayala 1
  3. Carlos Mario Grass Cuadros 1
  4. Jesús Redondo Pacheco 2
  1. 1 Universidad Pontificia Bolivariana
    info

    Universidad Pontificia Bolivariana

    Medellín, Colombia

    ROR https://ror.org/02dxm8k93

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Informes Psicológicos

ISSN: 2422-3271 2145-3535

Year of publication: 2023

Volume: 23

Issue: 2

Pages: 189-202

Type: Article

DOI: 10.18566/INFPSIC.V23N2A12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Informes Psicológicos

Abstract

This article offers a reflection on the construct of prosocial behavior in relation to sports practice, which has served as a tool for social transformation through the physical, psychological, and community solutions it provides. The methodology used involved the collection, synthesis, and interpretation of 54 studies, which were structured into two categories to recognize sports practices as contributors to prosocial behavior, as well as programs of this kind implemented in school and youth groups of different social, cultural, and academic backgrounds.

Bibliographic References

  • Andrade, R. y Goenaga, J. (2020). Perspectivas contemporáneas del desarrollo moral. Tempus Psicológico, 3(1), 45-79. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.3.1.3431.2020
  • Arias, W. (2015). Conducta prosocial y psicología positiva. Revistas Unifé, 23(1), 37-47. http://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/169/161
  • Arias, W. (2021). Efectos de un programa de conducta prosocial en estudiantes universitarios. Educación, 27(2), 137-154. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n2.2430
  • Arreola, K. (2015). Conductas prosociales: una revisión conceptual. Ciencia UANL, (75), 87- 90. http://eprints.uanl.mx/8247/1/Documento13.pdf
  • Balaguer, I. (2007). Clima motivacional, calidad de la implicación y bienestar psicológico: una propuesta de intervención en equipos deportivos. En A. Blanco y J. Rodríguez. (Ed.), Intervención Psicosocial (135-162). Editorial Pearson.
  • Balcikanli, G. & Sezen, M. (2019). The relationship between empathy and antisocialprosocial behaviours in youth field hockey players. International Journal of Learning and Change, 11(1), 57-65. https://doi.org/10.1504/IJLC.2019.097193
  • Balabanian, C. y Lemos, V. (2017). Desarrollo y estudio psicométrico de una escala para evaluar conducta prosocial en adolescentes. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica, 13(48), 117-188. https://doi.org/10.21865/RIDEP48.3.15
  • Boardley, I. & Kavussanu, M. (2009). The influence of social variables and moral disengagement on prosocial and antisocial behaviours in field hockey and netball. Journal of Sports Sciences, 27, 843-854. https://doi.org/10.1080/02640410902887283
  • Bowater, D. (2016). De cómo el baloncesto ayuda a combatir el crimen en las favelas de Brasil. Vice. https://www.vice.com/es/article/78nzm9/de-como-baloncesto-estaconquistando- favelas-brasil-juegos-olimpicos-rio-de-janeiro
  • Cárdenas, M. (2020). Aproximaciones investigativas de la conducta prosocial: un estado del arte entre 2014 y 2018 [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. http://hdl.handle.net/10818/40157
  • Caputi, M., Lecce, S., Pagnin, A., & Banerjee, R. (2012). Longitudinal effects of theory of mind on later peer relations: the role of prosocial behavior. Developmental Psychology, 48(1), 257-270. https://doi.org/10.1037/a0025402
  • Cohen, T., Panter, A., & Turan, N. (2012). Guilt proneness and moral character. Current Directions in Psychological Science, 21(5), 355-359. https://doi.org/10.1177/0963721412454874
  • Correa, M. (2017). Aproximaciones epistemológicas y conceptuales de la conducta prosocial. Zona Próxima, 27, 1-21. http://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10978
  • Cuervo, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://www.redalyc.org/pdf/679/67916261009.pdf
  • Duarte, R. (2011). Fundamentación del deporte social comunitario a partir de las categorías bioéticas: Una opción hacia el mejoramiento de la calidad de vida que trasciende el deporte moderno. Lúdica Pedagógica, 2(16), 13-21. https://doi.org/10.17227/ludica.num16-1353
  • Frazier, P., Greer, C., Gabrielsen, S., Tennen, H., Park, C., & Tomich, P. (2013). The relation between trauma exposure and prosocial behavior. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 5(3), 286-294. https://doi.org/10.1037/a0027255
  • Gallegos, W. (2015). Conducta prosocial y psicología positiva. Avances en psicología, 23(1), 37-47. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.169
  • Garaigordobil, M. (2000). Un estudio correlacional de las cogniciones prejuiciosas con diversas conductas sociales y con rasgos de personalidad. Anuario de Psicología, 31(3), 39-57. https://doi.org/10.1344/%25x
  • Gómez, P. (2020). Diferencias individuales y su influencia en el efecto del espectador apático [Tesis de maestría, Universidad Autónoma del Estado de Morelos]. http://riaa.uaem.mx/handle/20.500.12055/1674
  • González, J. y Martínez, F. (2020). Prosocialidad y dificultades de socialización en la adolescencia. Influencias según sexo y práctica deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 29(2), 117-127. http://hdl.handle.net/10481/63195
  • Grant, A. & Dutton, J. (2012). Beneficiary or benefactor: Are people more prosocial when they reflect on receiving or giving? Psychological Science, 23(9), 1033-1039. https://doi.org/10.1177/0956797612439424
  • Gutiérrez, D., García-López, L., Pastor-Vicedo, J., Romo-Pérez, V., Eirín-Nemiña, R., y Fernández-Bustos, J. (2017). Percepción del profesorado sobre la contribución, dificultades e importancia de la educación física en el enfoque por competencias. Retos, 31, 34-39. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.49090
  • Latorre-Román, P., Bueno-Cruz, M., Martínez-Redondo, M., y Salas-Sánchez, J. (2020). Prosocial and Antisocial Behaviour in School Sports. Apunts: Educación Física y deportes, 139(1), 10-18. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/1).139.02
  • Liu, A., Wang, W., & Wu, X. (2021). Self-compassion and posttraumatic growth mediate the relations between social support, prosocial behavior, and antisocial behavior among adolescents after the Ya’an earthquake. European Journal of Psychotraumatology, 12(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/20008198.2020.1864949
  • Martí, M., Corell-Garcia, L., y Merino-Soto, C. (2019). Systematic review of prosocial behavior measures. Revista De Psicologia PUCP, 37(1), 349-377. https://doi.org/10.18800/psico.201901.012
  • Martí-Vilar, M., González-Sala, F., y Domínguez, A. (2019). Conducta prosocial en el deporte y la actividad física: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 14(2), 171-179. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7361742
  • Martorell, C., González, R., Ordóñez, A., y Gómez, O. (2011). Estudio Confirmatorio del Cuestionario de Conducta Prosocial (CCP) y su Relación con Variables de Personalidad y Socialización. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica, 2(32), 35-52. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645440003.pdf
  • Martínez, F. y González, J. (2018). Práctica de actividad física, conducta prosocial y autoconcepto en adolescentes: conexiones en el contexto escolar. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(3), 55-77. https://doi.org/10.25115/ejrep.v16i46.2235
  • Mestre, V. (2014). Desarrollo prosocial: crianza y escuela. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 6(2), 115-134. https://www.medigraphic.com/pdfs/revmexinvpsi/mip- 2014/mip142b.pdf
  • Mesurado, B., Resett, S., y Oñate, M. (2021). Implementación del programa héroe para favorecer la empatía, las emociones positivas, las actitudes de perdón y la conducta prosocial en adolescentes mexicanos. Cuadernos de Neuropsicología, 15(3), 11-25. https://doi.org/10.7714/CNPS/15.3.201
  • Ministerio del Deporte (2021). Informe de Rendición de Cuentas. https://www.mindeporte. gov.co/recursos_user/2021/Planeaci%C3%B3n/Agosto/Informe_Rendici%C3%B3n_de_ Cuentas_2020-2021.pdf
  • Molero, M., Barrangán, A., Martos, A., Gázquez, J., y Pérez-Fuentes, M. (2021). Manual práctico para la realización de una revisión sistemática. Editorial Universidad de Almería.
  • Moylan, C., Herrenkohl, T., Sousa, C., Tajima, E., Herrenkohl, R., & Russo, M. (2010). The effects of child abuse and exposure to domestic violence on adolescent internalizing and externalizing behavior problems. Journal of Family Violence, 25(1), 53-63. https://doi.org/10.1007/s10896-009-9269-9
  • Muñoz, A., Garcés de Los Fayos, E., y Chirivella, E. (2014). Estudio de conductas prosociales y antisociales. Comparación entre niños y adolescentes que practican y no practican deporte. Informació Psicològica, (99), 64-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3641601
  • Navarro-Patón, R., Lago-Ballesteros, J., y Basanta-Camiño, S. (2019). Conductas prosociales de escolares de educación primaria: influencia de los juegos cooperativos. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 33-37. https://revistas.um.es/sportk/article/view/401081/273111
  • Nieto, A., López, M., Cabezas, M., y Martínez, M. (2017). Deporte en familia como prevención de problemas de conducta desde edades tempranas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 449-456. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1014
  • Opstoel, K., Chapelle, L., Prins, F., De Meester, A., Haerens, L., Van Tartwijk, J., & De Martelaer, K. (2019). Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review 26(4), 797-813. https://doi.org/10.1177/1356336X19882054
  • Pakaslahti, L., Karjalainen, A., & Keltikangas-Järvinen, L. (2002). Relationships between adolescent prosocial problem-solving strategies, prosocial behaviour, and social acceptance. International Journal of Behavioral Development, 26(2), 137-144. https://doi.org/10.1080/01650250042000681
  • Pelegrín, A., Garcés, E., y Chirivella, E. (2010). Estudio de conductas prosociales y antisociales. Comparación entre niños y adolescentes que practican y no practican deporte. Informació Psicològica, 99, 64-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=3641601
  • Pelegrín, A., León, E., y González-García, H. (2020). Conductas prosociales en escolares aficionados al deporte. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(43), 121-129. https://reunir.unir.net/handle/123456789/10162
  • Pérez, L. y Vázquez, J. (2020). Conductas prosociales en adolescentes de diferentes estatus socioeconómicos [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Argentina]. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10599
  • Rabinowitz, J., Powell, T., Sadler, R., Reboussin, B., Green, K., Milam, A., Smart, M., Furr- Holden, D., Latimore, A., & Tandon, D. (2020). Neighborhood Profiles and Associations with Coping Behaviors among Low-Income Youth. Journal of Youth y Adolescence, 49(2), 494-505. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01176-y
  • Ramírez, W., Vinaccia, S., y Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, 18, 67-75. http://www.scielo.org.co/pdf/res/n18/n18a08.pdf
  • Randall, B. y Wenner, J. (2014). Adopting a multidimensional perspective on college students’ prosocial behaviors. In L. M. Padilla-Walker & G. Carlo (Eds.), Prosocial development: A multidimensional perspective (pp. 374-392). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199964772.003.0018
  • Redondo, J. y Guevara, E. (2012). Diferencias de género en la prevalencia de la conducta prosocial y agresión en adolescentes de dos colegios de la ciudad de Pasto- Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (36), 173-192. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194224431009.pdf
  • Redondo, J., Rueda, S. y Amado, C. (2013). Conducta prosocial: Una alternativa a las conductas agresivas. Investigium Ire: Ciencias Sociales y Humanas, 4(1), 234-247. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/56/55
  • Revuelta, L. y Esnaola, I. (2011). Clima familiar deportivo y autoconcepto físico en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 19-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678018
  • Rivas-Martínez, H. y Bailey-Moreno, J. (2021). Aportaciones del fútbol en la formación infantil y juvenil en una comunidad vulnerable. Retos, 39, 276-283. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7594115
  • Rivera, M., Gutiérrez, D., Segovia, Y., y Valcárcel, J. (2020). Efecto del modelo de Educación Deportiva sobre la conducta prosocial en escolares de Educación Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 561-574. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i46.1626
  • Sáenz-López, P. y Díaz, M. (2005). Educar a través del deporte. Universidad de Huelva. http://hdl.handle.net/11162/61107
  • Sánchez-Queija, I., Oliva, A., y Parra, A. (2006). Empatía y conducta prosocial durante la adolescencia. Revista de Psicología Social, 21(3), 259-271. https://personal.us.es/oliva/prosocial.pdf
  • Samalot-Rivera A. & Porretta, D. (2013). The influence of social skills instruction on sport and game related behaviours of students with emotional or behavioural disorders. Physical Education y Sport Pedagogy, 18, 117-132. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.631004
  • Sierra, M., Evangelio, C., Pérez-Torralba, A., y González-Víllora, S. (2018). Hacia un comportamiento más social y cooperativo en educación física: aplicación del modelo de educación deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 83-91. https://doi.org/10.6018/sportk.343281
  • Super, S., Hermens, N., Verkooijen, K. & Koelen, M. (2018). Examining the relationship between sports participation and youth developmental outcomes for socially vulnerable youth. BMC Public Health, 18(1), 1-12. https://doi.org/ 10.1186/s12889-018-5955-y
  • Staub, E. & Vollhardt, J. (2008). Altruism born of suffering: The roots of caring and helping after victimization and other trauma. American Journal of Orthopsychiatry, 78(3), 267-280. https://doi.org/10.1037/a0014223
  • Steger, M., Kashdan, T., & Oishi, S. (2008). Being good by doing good: Daily eudaimonic activity and well-being. Journal of Research in Personality, 42(1), 22-42. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2007.03.004
  • Tuñón, I., Laiño, F., y Castro, H. (2014). El juego recreativo y el deporte social como política de derecho. Su relación con la infancia en condiciones de vulnerabilidad social. Educación Física y Ciencia, 16(1), 1-16. https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv16n01a04
  • Van der Veken, K., Lauwerier, E., & Willems, S. (2020). How community sport programs may improve the health of vulnerable population groups: a program theory. International Journal for Equity in Health, 19(74), 1-12. https://doi.org/10.1186/s12939-020-01177-5
  • Von Hermanni, H. & Tutić, A. (2019). Does economic inequality moderate the effect of class on prosocial behavior? A large-scale test of a recent hypothesis by Côté et al. PLoS ONE, 14(8), 1-17. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0220723
  • Wan, Y., Zhao, Y., & Song, H. (2021). Effects of Physical Exercise on Prosocial Behavior of Junior High School Students. Children, 8, 1-16. https://doi.org/10.3390/children8121199
  • Welty, J., Schulenkorf, N. & Spaaij, R. (2019). Sport for Social Change: Bridging the Theory– Practice Divide. Journal of Sport Management, 33(5), 361-365. https://doi.org/10.1123/jsm.2019-0291
  • Yoshizawa, H., Yoshida, T., Park, H., Nakajima, M., Ozeki, M., & Harada, C. (2020). Crosscultural Protective Effects of Neighborhood Collective Efficacy on Antisocial Behaviors: Mediating Role of Social Information Processing. Japanese Psychological Research, 62(2), 116-130. https://doi.org/10.1111/jpr.12266