Visibilizando el aprendizaje a través de la autoevaluación

  1. Martínez Prieto, Miguel Ángel
  2. Silvestre, Jorge
  3. Pinedo González, Ruth
Journal:
Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)
  1. Cruz Lemus, José Antonio (coord.)
  2. Dapena, Adriana (coord.)
  3. Paramá Gabia, José Ramón (coord.)

ISSN: 2531-0607

Year of publication: 2024

Issue: 9

Pages: 51-58

Type: Article

More publications in: Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)

Abstract

This paper presents ADL (Assessment-Driven Learning), an agile testing-based dynamic that uses self-assessment and thinking routines to provide continuous feedback and facilitate critical analysis of learning throughout the subject. Our results show that students achieve a good self-awareness of their learning and activate the necessary thinking moves to reason about it. They also highlight the positive impact of ADL on the quality of their learning, despite the effort required to keep up with their work.

Bibliographic References

  • [1] Heidi Andrade. «Self-assessment through rubrics». En: Educational leadership 65.4 (2008), págs. 60-63.
  • [2] John Biggs y Catherine Tang. Teaching for quality learning at university. 2011.
  • [3] Carlos T. Calafate, Juan Carlos Cano y Pietro Manzoni. «Auto-evaluación discente como estrategia de aprendizaje ¿Cuestión de género?» En: Actas de las JENUI. 2011, págs. 19-25.
  • [4] Agustín Cernuda y Miguel Riesco. «Una Reca- pitulación sobre la autoevaluación de los alumnos en los estudios de informática: formas, utilidad y aplicación». En: Actas de las JENUI. 2011, págs. 81-90.
  • [5] Lisa Crispin y Janet Gregory. Agile testing: A practical guide for testers and agile teams. 2009.
  • [6] Graham Gibbs y Claire Simpson. «Conditions Under Which Assessment Supports Students Learning». En: Learning and Teaching in Higher Education 1 (2005), págs. 3-31.
  • [7] Kevin Hierro. Más allá del TDD. https:// leanmind.es/es/blog/mas-alla-del-tdd/. 2023.
  • [8] Miguel A. Martínez-Prieto, Jorge Silvestre, Aníbal Bregón y Diego García. «Proyectos de Aprendizaje (ágiles)». En: Innovación docente en Educación Superior. 2023.
  • [9] David Perkins. La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Gedisa Barcelona, 2018.
  • [10] Ron Ritchhart, Mark Church y Karin Morrison. Hacer visible el pensamiento: Cómo promover el compromiso la comprensión y la autonomía de los estudiantes. 2014.
  • [11] Shari Tishman y Patricia Palmer. «Visible thinking». En: Leadership compass 2.4 (2005).
  • [12] Shari Tishman, David Perkins y Eileen Jay. Un aula para pensar: Aprender y enseñar en una cultura de pensamiento. 1997.